Min handlekurv
0

Produkt lagt til i handlekurv
close
Total 0,00 kr
Gå til kassen
Meny
Shop
Min handlekurv
0

Produkt lagt til i handlekurv
close
Total 0,00 kr
Gå til kassen
NETTBUTIKK
Search
Search
Top Image
Kunnskapsbase
For trafikkskoler
CloseFiltrer på undersider
For trafikklærere
Burger Filtrer på undersider For trafikklærere

Hvilke verktøy har trafikkskolene for å synliggjøre seg på nett?

Så og si alle trafikkskoler er å finne i sosiale kanaler. Der kjemper de om oppmerksomhet og synlighet blant elever og potensielle kunder. Hvor mye innsats som legges i den digitale markedsføringen varierer veldig, men stort sett er alle enige om at det er viktig. Hvilke verktøy har trafikklæreren for å jobbe med synlighet på nett, og hvordan brukes det?


Illustrasjon: Shutterstock.com
Illustrasjon: Shutterstock.com

Google Analytics 

For å forstå hva man skal gjøre innen digital markedsføring, må man forstå hvordan brukerne benytter seg av nettsiden til trafikkskolen. Ofte tenker de som har en nettside at det er selvfølgelig at det blir brukt på en gitt måte, mens tallene viser noe helt annet. Da kan man koble nettsiden til Google Analytics, for å få svært detaljert statistikk på hvordan nettsiden blir brukt. 

 

Google Analytics kan gi deg tall på hvor brukerne bor, når på døgnet de var innom, hvilken type enhet de brukte, eller hvor lang tid de brukte på hver side. Har man for eksempel en blogg som mange klikker på er det fint, men når tallene viser at de i snitt kun leser i 15 sekunder, har man ikke relevant informasjon høyt nok i teksten. Et annet problem kan være misvisende titler på siden som ikke samsvarer med det som står. Da kan man bruke statistikken til å gjøre endringer.

 

Google Ads

Google Ads er et flott markedsføringsverktøy for å treffe det kunder søker på. Det fungerer slik at man har en automatisk budrunde på søkeord som blir brukt på Google. Om man vil kjøpe synlighet på at noen søker «trafikkskole Oslo», koster det mer enn om noen søker «trafikkskole Kolvereid».  Man betaler kun når noen trykker på din nettside når den blir fremhevet. 

 

Google Ads er en effektiv måte å drive trafikk til trafikkskolens nettside. Det er dog viktig å være spesifikk i hvilke søkeord man vil kjøpe, slik at ikke budsjettet blir uhensiktsmessig høyt. Om man kjøper søkeordet «bil», vil man bruke store summer og få veldig mange treff. Det er nok da dessverre ikke så mange av søkerne som faktisk er ute etter trafikkopplæring der du holder til, og man vil bruke mer penger enn man får inn til slutt. 
 

Instagram

Mange trafikkskoler er på Instagram, uten at de nødvendigvis har et mål for hvorfor de er der, eller hva de gjør der. Det er en fin sosial plattform for å vise frem hvem man er, og hva man gjør. Det anbefales å ha en plan for hva man vil si eller hvordan man vil fremstå. Bruk for eksempel Instagram til å vise at trafikklærerne ved skolen har god kontakt med elevene, eller er kunnskapsrike. 

 

En viktig ting å huske på med sosiale medier er «hvorfor er elevene her?».  Elevene åpner stort sett Instagram for å bli oppdatert på hva som skjer i den sosiale kretsen, bli underholdt eller bli inspirert. Det er viktig å ha dette i bakhodet når man legger ut bilder eller filmsnutter på Instagram.   
 

Youtube

Youtube er en annen informasjonskanal som svært mange bruker. Det skiller seg fra de andre plattformene ved at brukerne ofte kommer til denne nettsiden spesifikt for å tilegne seg kunnskap og ferdigheter. Der Instagram er en fin måte å vise hvem man er som person, er Youtube på sin side et sted man kan dele kunnskap og vise seg frem som pedagog.  

 

Hvis en elev for eksempel lurer på hva som skjer på trafikalt grunnkurs, kan hen bruke Youtube for å se en film som opplyser temaet. Om din trafikkskole har en god informasjonsvideo om dette, vil den kunne bli delt rundt i relevante kretser, og man får sjansen til å vise frem lærerne sine. Det er en påvirkningsfaktor for mange elever når de velger trafikkskole om de har sett lærernes ansikt før.
 

Trenger du hjelp til å komme i gang?

Vi holder kurs i digital markedsføring for trafikkskoler – følg med i kurskalenderen! Ønsker du kurs i ditt nærområde? Ta kontakt!

Kontakt oss


 
Sist oppdatert: 27.02.2025