📌 Riktig avstand til pedaler. Bruk clutchen som referansepedal, denne trykkes jo alltid helt inn, og det skal fremdeles være god bue ved kneet.
📌 Riktig avstand til rattet. Dette vil si, godt bøyde albuer når du holder midt på rattet (klokken ni og tre), da rekker du fint fram til toppen ved stort rattutslag og du vil klare å holde i rattet ved en unnamanøver. Du får også brukt tilstrekkelig kraft når du presser rattet (ikke dra) ut i sving. Armene skal under ingen omstendighet være helt utstrakte.
📌 Hodestøtten bør også trekkes inn mot hodet, dersom denne er bevegelig. Den sikrer deg mot nakkeslengskader der og da, samt senskader i nakke og hode.
📌 Juster speilene slik at du har full kontroll bakover og til siden.
📌 Fest sikkerhetsbeltet og dra godt etter. Det skal stramme godt over hofter og skulder.
Riktig sittestilling vil også innebære at airbagen treffer deg på riktig plass hvis uhellet skulle være ute. Sist, men ikke minst, blir man mindre sliten av å sitte riktig, noe som påvirker kjøremåten din positivt.
Les mer om sittestilling og andre temaer i vår teoribok Veien til førerkortet for personbil.