Kort fortalt er “drivverket” alt som er mellom motoren og hjulene. De viktigste delene i drivverket er som regel girkasse, clutch, differensial og drivaksler. Dette gjelder for kjøretøy med forbrenningsmotor. Når det gjelder elbil og el-MC har drivverket færre deler og er mindre komplisert rent mekanisk.
Kraften som til slutt skal ut til hjulene starter i motoren. Siste “ledd” i motoren er svinghjulet, som er koblet til clutchen. Hensikten med clutchen er å koble fra kraften slik at bilen kan stå stille selv om motoren går.
Clutchen er koblet til girkassen, som sørger for at vi kan kjøre i ulike hastigheter uten at motorens omdreininger trenger å øke tilsvarende. I tillegg gjør girkassen at vi kan rygge uten at motoren trenger å “snurre” i revers.
Videre i drivverket er drivaksler og differensialer. En differensial sørger blant annet for at to hjul som begge er tilkoblet motoren kan dreie i ulik hastighet. Dette er nødvendig i svinger. En annen egenskap ved en differensial kan være å justere motorkraft til forskjellige hjul når veigrepet er dårlig.
Ulike biler har ulikt “oppsett” og design av drivverket. Den største forskjellen her kommer an på om bilen har drift på forhjul, bakhjul eller alle fire hjul. På samme måte varierer drivverket etter hvor i bilen motoren er plassert.