Øvelseskjøringen skal ikke være til fare eller ulempe for andre trafikanter. Du bør kun øvelseskjøre på steder og under forhold som du klarer å mestre. Ledsageren din må kunne kommunisere med deg og ha oversikt over trafikkbildet. Ved kjøring utenfor lukket område må dere bruke toveis kommunikasjonsutstyr.
Ledsageren bør sitte på motorsykkelen med deg så lenge dere ikke går over vektbegrensningene på sykkelen. Dersom ledsageren ikke skal sitte på samme motorsykkel som deg, må ledsager kjøre etter deg på tung eller mellomtung motorsykkel. Ledsager skal ha førerkort i klasse A2 eller A. Ledsager har ikke lov til å kjøre bak elev i bil, dette fordi det blir vanskeligere å gripe inn i situasjoner som kan oppstå.
Norges Trafikkskoleforbund oppfordrer til å ta kontakt med en trafikkskole før man begynner med øvelseskjøring, for å etablere et godt samarbeid gjennom opplæringen. Hensikten er å øvelseskjøre mye, på riktig tidspunkt, for å komme opp på et høyt nivå tidlig i opplæringsprosessen, samtidig som man unngår vranglære, ved å få innspill fra en trafikklærer. Dette danner et godt grunnlag for å øve på det som er riktig innlært.
Fra og med 2013 delte vi inn motorsykler i tre ulike klasser: lett motorsykkel (A1), mellomtung motorsykkel (A2) og tung motorsykkel (A).
Klasse A1 gjelder lett motorsykkel med to hjul som har en motor med slagvolum på maks 125 cm3 og motoreffekt på maks 11 kW. I denne klassen finner vi fra 2013 også trehjuls motorsykkel med en motoreffekt på 15 kW.
Klasse A2 gjelder mellomtung motorsykkel med to hjul med eller uten sidevogn. Mellomtung motorsykkel kan ikke ha motorstyrke over 35 kW/47,6 hk. Dessuten må forholdet mellom motorstyrke og vekt ikke overstige 0,2 kW/kg. Det er også tillatt å trekke tilhenger i Norge dersom motorsykkelen er godkjent for dette.
Klasse A gjelder motorsykkel med eller uten sidevogn, moped og trehjuls motorsykkel. Det er også tillatt å trekke tilhenger i Norge dersom motorsykkelen er godkjent for dette.
Klasse A1. Du kan kjøre lett motorsykkel med et maksimalt slagvolum på 125 cm. motor og maksimalt 11 kw/15 hk. Forholdet mellom vekt og effekt må ikke være over 0,1 kw/kg. Du kan også kjøre trehjulede motorsykler med maksimalt 15 kw / 20,4 hk.
Klasse A2. Du kan kjøre motorsykkel med maksimal effekt på 35 kw/47,6 hk og et forhold mellom effekt og vekt på maksimalt 0,2 kw/kg. Motorsykkelen må ikke ha utgangspunkt i en modell med mer enn det dobbelte av denne effekten.
Du kan utvide til førerkort klasse A dersom du har hatt førerkort A2, i minimum to år, og du må gå gjennom et 7 timers obligatorisk kurs. Minstealderen er likevel 21 år for trehjuls motorsykkel med en effekt på over 15 kW.
Du kan ta førerkort for klasse A. Uten begrensninger.
Unntak fra aldersgrensene gjelder bare til trening og konkurranser i regi av Norges Motorsportforbund.
→ Gjennomføre obligatoriske kurs for utvidelse og ha hatt førerkort for A1 i minst 2 år (slipper å ta førerprøve).
→ Gjennomføre trinnvurdering og obligatorisk opplæring i trinn 3 og 4 for klasse A2, og bestå førerprøve. Det er da ikke krav om å ha hatt førerkort A1 i to år.
Les mer om utvidelse fra A1 til A2 her
Du kan lese mer om øvelseskjøring i Trafikkopplæringsforskriften.
Når kan jeg begynne å øvelseskjøre MC?
Du kan begynne å øvelseskjøre med motorsykkel når du har fylt 15 år.
Hva kreves av kommunikasjon mellom ledsager og elev?
Når du øvelseskjører med motorsykkel er det påbudt med toveiskommunikasjon.
Hvor gammel må ledsager være?
Ledsager skal være minst 25 år og må ha hatt førerkort i aktuell klasse sammenhengende de siste fem årene. Ledsager må ha førerkort i klasse A2 eller A.
Må ledsager og elev benytte gul vest med L?
Ja, når du øvelseskjører med motorsykkel skal både elev og ledsager skal ha gul vest merket med rød L. Du finner den i nettbutikken.
Kan man øvelseskjøre med bil bak?
Ledsager skal kjøre motorsykkel bak eleven og har ikke lov til å kjøre bak i bil. Dette fordi det blir vanskeligere å gripe inn i situasjoner som kan oppstå.
Uansett hvilken klasse du velger, anbefaler vi Veien til førerkortet for motorsykkel