Er du medlem av Norges Trafikkskoleforbund finner du den rabatterte påmeldingslenken i medlemsportalen.
Er du ikke medlem kan du fortsatt ta kurset her.
Kurset er utviklet av jurist Solveig Spæren i Norges Trafikkskoleforbund, i tett samarbeid med fagressursene i forbundet, med lang erfaring som trafikklærere.
- Et digitalt HMS-kurs kan gjennomføres når som helst, hvor som helst, og i det tempoet man selv ønsker. Å tilby lovpålagt opplæring på en enkel og tilgjengelig måte over hele landet, støtter også målet om en stadig mer bærekraftig trafikkskolebransje, sier Spæren.
Det fysiske kurstilbudet vil også bli videreført. Du finner mer informasjon om det fysiske HMS-kurset her, og i kurskalenderen. Nyttig informasjon om HMS finner du i kunnskapsbasen – HMS. I medlemsportalen finner du maler og nyttige oppskrifter for å gjøre HMS-arbeidet enklere. Du finner dette under «Trafikkskoledrift -> HMS» i menyen.
HMS-kurset er en del av forbundets arbeid for en mer bærekraftig trafikkskolebransje og tar sikte på å styrke arbeidsliv og utdanning, med fokus på hvordan arbeidsmiljøet påvirkes både fysisk og psykososialt.
HMS-opplæring er lovpålagt for alle arbeidsgivere. Norges Trafikkskoleforbund tilbyr allerede et [fysisk kurs] som håndterer de unike risikofaktorene som finnes på trafikkskolen og i bilene.
Nå blir det altså mulig å ta dette kurset også digitalt. Kurset har som mål å gjøre skolene mer bevisste på integreringen av HMS i sitt daglige arbeid, samt å identifisere tiltak for å redusere risikoen for skader og sykdom blant de ansatte.
Mange opplever HMS-regelverket som komplekst og overveldende. Derfor kan dette kurset være en fin støtte for arbeidsgivere som ønsker å navigere gjennom dette komplekse feltet og gjøre HMS enklere og mer oversiktlig.
Skolene kan oppnå betydelige fordeler ved å aktivt arbeide med HMS. Dette inkluderer et tryggere og bedre arbeidsmiljø, et forbedret omdømme, mer tilfredse ansatte og redusert sykefravær. Investeringer i helsefremmende og trygge arbeidsplasser vil være lønnsomme på lang sikt.