Nytt førerkortdirektiv – vil det påvirke trafikkskolebransjen?
Det skal fremme trafikksikkerhet og mobilitet, gjenspeile den teknologiske utviklingen på veitrafikkområdet, og lette overgangen til det grønne skiftet i EU.
Mer om førerkortdirektivets betydning for Norge finner du i Samferdselsdepartementers EØS-notat.
Her oppsummerer vi noen av de mest sentrale endringene som kan få betydning for trafikkopplæringsbransjen.
Endringer i teoriprøven
- Nye kunnskapskrav, med større fokus på oppfattelse av fare, kunnskap om sårbare trafikanter, syklister, mikromobilitet, sikkerhet for kjøretøy med alternativt drivstoff og bruk av moderne førerstøttesystemer.
Endringer for praktisk prøve
- Nye regler for automatgir - kode 78, valg mellom ny kortere test, eller 7 timer opplæring, for de som ønsker å utvide førerrettighetene fra kun automat til å også gjelde manuelt gir. Landene kan velge hvilket alternativ de ønsker.
- Nytt krav om å teste kandidatens evne til å oppfatte farer i trafikken ved bruk av simulator i alle førerkortklasser.
- Mulighet for sensor å teste kandidatens kunnskap om og bruk av moderne førerstøttesystemer.
Førerkort fra 17 år
- Førerkort fra 17 år, i klasse B og C, med krav om ledsaget kjøring frem til fylte 18 år. En slik regel hos oss vil problematisere det juridiske føreransvaret, som er ledsager under øvelseskjøring.
Krav i prøveperioden
- Prøveperiode på 2 år for nye førere. I prøveperioden gjelder en særskilt og streng promillegrense på 0.0 g/mL for alle klasser. Landene kan velge å fastsette flere vilkår, eksempelvis inkludere andre rusmidler.
Utvidet vektgrense
- Fører som har hatt førerkort kl. B i to år, kan kjøre bil med alternativt drivstoff på inntil 4 250 kg uten tilhenger. Forslaget er ikke begrenset til elbil, og kan for eksempel gjøre det enklere å bruke nullutslippskjøretøy med inntil ni sitteplasser til persontransport.
Trinnvis opplæring
- Forslag om å fjerne kravet om trinnvis opplæring i C-klassene og D-klassene.
- Mulighet for å ta CE og DE (buss og lastebil med tilhenger) uten bestått C eller D (buss og lastebil)
Helsekrav
- Egenvurdering av helsetilstand i forbindelse med utstedelse av førerkort – først fra 70 år kan det kreves helsesjekk grunnet alder.
- Helsekrav oppdateres for i større grad å gjenspeile den medisinske utviklingen. Eksempelvis utvides intervallet for medisinsk vurdering for diabetikere fra 5 til 10 år for førerrett
Førerkort
- Et digitalt mobilt førerkort som standard. Vil gjøre det enklere å dokumentere førerrett på reiser mellom EØS-landene.
- Førerkortets gyldighetstid utvides fra 10 til 15 år.
Fri bevegelighet
- Felles regler for utveksling av førerkort utstedt av tredjeland – utenfor EU.
- Åpning for at førerprøve kan avlegges i land man forstår språket, og ikke kun bostedslandet.
- Innbytte av førerkort fra tredjeland kan skje uten krav til prøve, hvis staten har tilstrekkelig høye trafikksikkerhetsstandarder, og skal fastsettes etter egen prosess.
- Medlemslandene i EU skal utveksle informasjon om sertifikatene de har utstedt, byttet ut, erstattet, fornyet, begrenset, suspendert, trukket tilbake, kansellert eller tilbakekalt. Det skal bli enklere å staffe alvorlige trafikkovertredelser på tvers av landegrenser, og det foreslås et system for inndragning av førerkort i hele EU.
Kontroversielle innspill fra TRAN
I sommer sendte EUs komite for transport og turisme (TRAN) sine innspill til det nye førerkortdirektivet. De har fått blandet mottakelse i EU-landene. Noen av forslagene er omtalt som nokså kontroversielle, slik som forslagene om fartsgrenser avhengig av kjøretøytype, og innføring av førerkortklassen B+ for ferske sjåfører, som innebærer at man ikke får lov til å kjøre bil som veier over 1800 kilo før man har to års kjøreerfaring og har fylt 21 år. Det er langt i fra sikkert at innspillene fra TRAN tas opp i det endelige direktivet.
Trafikkopplæring