
Ut å kjøre i sommer? Her er trafikklærerens tips
Den mest vanlige ulykkestypen på sommeren er utforkjøringer, ifølge Transportøkonomisk institutt, gjerne som følge av litt for høy fart.
Dårligere veigrep med fullastet bil
- Husk at en bil som er fullastet med feriebagasje ikke vil ha de samme kjøreegenskapene som du er vant til. Med full last og flere passasjerer kan bilen oppføre seg annerledes enn du er vant med. Spesielt om lasten er pakket så vektfordeling er skjev, kan det gå ut over styringsevnen og bremseeffekt, sier Oda Berger Engelstad, trafikklærer og fagrådgiver i Norges Trafikkskoleforbund.
Er du en av de som har med deg tilhenger på tur, må du passe på at tilhengeren er godt festet til bilen, og at lasten en skikkelig sikret.
- En tilhenger med dårlig sikret last i 80 kilometer i timen har nok energi til å gjøre at bilen havner i grøfta eller i møtende kjøretøy. For å unngå dette så er det lurt å sjekke sikringen etter noen minutters kjøring. Når du kjører med tilhenger er det spesielt viktig å tilpasse farten og svingene, sier Engelstad.
Ut å kjøre i utlandet? Dette må du sjekke
- Det er helt avgjørende at man setter seg inn i trafikkreglene i det landet man skal kjøre i. De fleste land har ganske like regler i trafikken, men om du ikke er forberedt på de forskjellene som er kan det fort oppstå misforståelser og farlige situasjoner. Skal du kjøre utenfor EU/EØS-landene kan det også være lurt å bestille et internasjonalt førerkort i god tid før du reiser, sier Engelstad.
Enkelte retningslinjer er ifølge Engelstad internasjonale.
- Noen ting gjelder uansett hvor i verden du kjører. Tilpass farten etter forholdene, gi deg selv godt handlingsrom og vær oppmerksom mens du kjører, råder Engelstad.
Fart og last
Fart er den enkeltfaktoren som i størst grad bidrar til alvorlige ulykker på norske veier. For høy fart er årsaken til 4 av 10 dødsulykker, viser tall fra Statens vegvesen.
- Kjør ofte litt saktere enn du tror er passe. Ved for høy fart må du bremse oftere, og da synker gjennomsnittsfarten. I tillegg kjører du med høyere risiko, siden bremselengden er lengre og du risikerer å ikke klare å bremse i tide.
En annen ting som kan påvirkes av farten er hvordan lasten påvirkes av kreftene.
- Husk at et nettbrett eller en brusflaske kan bli dødelige prosjektiler ved en bråstopp. Sikre løse gjenstander, og legg det tyngste nederst. Ingen ting skal ligge høyere enn nakkestøtten, sier Engelstad.
Ifølge Ung i trafikken sin kollisjonskalkulator vil en stopp i 50 km/t gjøre at en bag på 20 kg vil kunne treffe med en kraft på 230 kg.
Ha alltid refleksvest i sidelommen på førersiden, og varseltrekant og førstehjelpsutstyr lett tilgjengelig. Om uhellet skal først skal være ute, er det å måtte grave seg gjennom et lass av kofferter for å komme til det viktige noe som kan stjele kritisk tid.
Trafikklærerens tips til sommerturen
-
Tilpass farten etter forholdene.
-
Sørg for at en tilhenger er forskriftsmessig og forsvarlig festet til bilen.
-
Sjekk lufttrykket i dekkene.
-
Sett deg inn i trafikkreglene der du skal kjøre.
-
Undersøk om du trenger internasjonalt førerkort.
-
Vær oppmerksom mens du kjører.
-
Stopp for å hvile hvis du har kjørt langt eller begynner å bli sliten.
-
Ha passe avstand til bilen foran, så rekker du å reagere i tide.
-
Husk god lastsikring – fest løse gjenstander og plasser det tyngste nederst.
-
Ha refleksvest, varseltrekant og førstehjelpsutstyr lett tilgjengelig.