
Trafikkskolebransjen + tiltaksplanen = stadig nærmere Nullvisjonen!
Trafikkskolebransjen har mye å bidra med
Norges Trafikkskoleforbund ønsker å være delaktige i flere tiltak enn inneværende planperiode.- Vår viktigste oppgave er å legge til rette for økt trafikksikkerhet og bærekraftige rammevilkår for bransjen - med Nullvisjonen i sikte og opplæring som virkemiddel. Vi ønsker å synliggjøre hvilken rolle opplæringen spiller, både i det ordinære opplæringsløpet og i lys av livslang læring, sier Ingunn Haavi Finstad, daglig leder i Norges Trafikkskoleforbund.
Den nye tiltaksplanen vil komme på høring i høst og skal stå klar i løpet av første kvartal 2026.
Disse tiltakene bør videreføres
Norges Trafikkskoleforbund ønsker å videreføre og videreutvikle innsatsen i de tiltakene vi allerede er involvert i, i Nasjonal tiltaksplan for trafikksikkerhet på veg, 2022-2025:Tiltak 33 uoppmerksomhet: vil fortsette å jobbe aktivt med distraksjon og uoppmerksomhet i trafikken gjennom informasjonsformidling, lærebøker, føreropplæring, kurs og etterutdanning.
Tiltak 66 ungdom og unge førere: trafikkskolebransjen er en viktig del av løsningen for økt trafikksikkerhet. I den forbindelse ser vi det som sentralt å kontinuerlig bidra til å videreutvikle det faglige innholdet i trafikklærernes etterutdanning, slik at etterutdanningen dekker trafikklærernes reelle behov og utvikles på bransjens premisser.
Tiltak 92 motorsykkel og moped: bidra til å videreutvikle ideen med korte og lett forståelige filmer basert på kunnskap om ulykker, sammen med MCSikkerhet.no og flere andre aktører.
Tiltak 137 bruk av ny teknologi i trafikksikkerhetsarbeidet: sørge for utveksling av kunnskap og erfaring rundt framtidig føreropplæring gjennom samarbeid med utdanningsinstitusjoner og bransjeorganisasjoner. Vi setter hvert år av midler til forskning for å utvikle bransjen!
Tiltak 168 tiltak rettet mot trafikanter med innvandrerbakgrunn: en begrepsoversikt med ordvalg og forklaring som utgangspunkt for bruk i trafikkopplæringen er utviklet. Neste skritt – implementering!
Disse tiltakene ønsker Norges Trafikkskoleforbund å ta en større rolle i
Norges Trafikkskoleforbund er stolte over at Norge har verdens mest ambisiøse trafikkopplæring. Det er en posisjon vi hegner om og som vi som bransjeforbund stadig vil forsterke og videreutvikle – nettopp for å ta ut enda mer av trafikksikkerhetseffekten som vi vet ligger i opplæring. Med dette som bakteppe foreslår vi bidrag til en rekke tiltak:Tiltak 153 trafikksikkerhetsarbeid i offentlige og private virksomheter: legge til rette for et landsdekkende kurstilbud for sikker kjøring rettet mot arbeidslivet, som kan inngå i virksomheters strategiske HMS-arbeid. Økt bevissthet redder liv!
Nytt tiltak motorsykkel og moped: utvikle veiledningsmateriell som trafikkskolene kan ta i bruk for å legge til rette for mer og bedre informasjon og samarbeid med både elever og foresatte, om risikoforståelse og opplæring knyttet til MC.
Tiltak 69/70 eldre trafikanter: vi foreslår å supplere Bilfører 65+-kursene som Statens vegvesen tilbyr, med et kurskonsept for praktisk kjøring som kan tilbys mot vederlag. En praksisdel vil kunne gi kursdeltakerne langt bedre læringsutbytte.
Nytt tiltak ungdom og unge førere: vi vil utvikle et standardisert opplegg for foreldremøter og informasjon til foresatte, med sikte på å legge til rette for at intensjonen i trafikkopplæringen ivaretas på en god måte, gjennom å blant annet gi konkrete råd om øvelseskjøring og mengdetrening som en del av opplæringsløpet.
Tiltak 103 næringstransport på vei: vi vil bidra med bransjens spisskompetanse til å videreføre og videreutvikle Trygg Trailer, herunder også oppdatere Truckers guide, sammen med Statens vegvesen.
Tiltak 107 næringstransport på vei: vi vil inngå i samarbeidet med Norges Lastebileier-forbund og Fellesforbundet, for å forbedre forståelsen og kompetansen på lastsikring.
Tiltak 108 næringstransport på vei: vi vil inngå i samarbeidet med Statens vegvesen, Norges Lastebileier-forbund, NHO Transport, NHO Logistikk og Transport, Fellesforbundet og Yrkestrafikkforbundet, for å utarbeide et opplegg for etterutdanning for yrkessjåfører som transporterer gods med lette kjøretøy.
Les den nåværende tiltaksplanen her.
Les Norges Trafikkskoleforbund sitt forslag til Nasjonal tiltaksplan på vei 2026-2029 her.
Dette er Nasjonal tiltaksplan for trafikksikkerhet på vei:
- Nasjonal tiltaksplan for trafikksikkerhet på vei er en fireårig plan som samordner innsatsen for å gjøre norske veier tryggere. Tiltaksplanen er en oppfølging av Nasjonal transportplan, som er den overordnede planen for utvikling av transportsektoren i Norge.
- Tiltaksplanen for 2022-2025 inneholder 179 konkrete tiltak og bygger på Nullvisjonen – målet om at ingen skal bli drept eller hardt skadd i trafikken. Den nye tiltaksplanen søker å være en mer kraftfull plan, med mer kunnskapsbasert tilnærming, og økt fokus på ungdom og MC. Dette for å nå etappemålet i nullvisjonen om maks 350 drepte og hardt skadde innen 2030, hvorav maks 50 drepte.
- Blant de over 40 deltakerorganisasjonene finner man: Statens vegvesen, Politiet (UP), Helsedirektoratet, Utdanningsdirektoratet, Trygg Trafikk, fylkeskommunene, TØI, NHO Transport og Norges Trafikkskoleforbund.
Nullvisjonen