Frykter nye fraværsregler kan ramme trafikkopplæringen
Viktig å synliggjøre unntakene
I dagens ordning er deler av den obligatoriske trafikkopplæringen unntatt fraværsgrensen, på lik linje med andre viktige områder knyttet til for eksempel helse og velferd, religiøse høytider og politisk arbeid.- Vi mener det har en verdi å synliggjøre unntakene, fremfor å legge alt fravær i en pott. Trafikkopplæring er en viktig del av utdannelsen for mange. Det vil kanskje virke positivt med mer frihet, men om man ved neste korsvei bestemmer seg for å redusere maksgrensen igjen, vil det kunne ramme trafikkopplæringen sier Ingunn Haavi Finstad, administrerende direktør i Norges Trafikkskoleforbund.
I dag er deler av den obligatoriske opplæringen, som må gjennomføres på dagtid, unntatt fraværsgrensen. Førerprøven er per i dag ikke unntatt fraværsgrensen, til tross for at det er en offentlig eksamen.
Førerkort - en nøkkel til voksenlivet
Trafikkopplæringen er ment å gå over to år, med vekt på refleksjon og modning underveis i opplæringsløpet. Transportøkonomisk Institutt (TØI) har i en forskningsrapport fra høsten 2023 pekt på at risikoen for alvorlige ulykker halveres i løpet av det første halvåret med førerkort. Øvelseskjøring og mengdetrening kan bidra til å redusere risikoen raskere.Med en endring i fraværsreglene, vil det være mindre opplagt for den enkelte elev at noe av fraværet bør brukes på trafikkopplæring. Norges Trafikkskoleforbund mener det ikke er hensiktsmessig å innføre en ny, generell regel som opphever alle saklige fraværsgrunner, og at det på sikt kan ramme trafikksikkerheten.
- For mange er bilen helt nødvendig for å skaffe seg arbeid, og er en nøkkelkomponent i mange unges overgang til voksenlivet. Vi frykter at flere vil utsette trafikkopplæringen om fraværsregelen endres. En konsekvens av dette kan være forhastet opplæring i tiden etter videregående skole for å kunne komme i gang med arbeid, sier Finstad.
Les vårt høringssvar her
Nullvisjonen