Min handlekurv
0

Produkt lagt til i handlekurv
close
Total 0,00 kr
Gå til kassen
Meny
Shop
Min handlekurv
0

Produkt lagt til i handlekurv
close
Total 0,00 kr
Gå til kassen
NETTBUTIKK
Search
Search

Frykter nye fraværsregler kan ramme trafikkopplæringen

09.04.2024
Utdanningsdirektoratet sitt forslag til ny fraværsgrense er et steg i feil retning, mener Norges Trafikkskoleforbund. I forslaget skal det ikke lenger skilles på dokumentert fravær og skulk. Maksgrensen for fravær økes fra 10 til 15 prosent.    
Høringsfristen for det nye forslaget gikk ut 8. april, og Norges Trafikkskoleforbund svarer på høringen.  
 

Viktig å synliggjøre unntakene

I dagens ordning er deler av den obligatoriske trafikkopplæringen unntatt fraværsgrensen, på lik linje med andre viktige områder knyttet til for eksempel helse og velferd, religiøse høytider og politisk arbeid.  

- Vi mener det har en verdi å synliggjøre unntakene, fremfor å legge alt fravær i en pott. Trafikkopplæring er en viktig del av utdannelsen for mange. Det vil kanskje virke positivt med mer frihet, men om man ved neste korsvei bestemmer seg for å redusere maksgrensen igjen, vil det kunne ramme trafikkopplæringen sier Ingunn Haavi Finstad, administrerende direktør i Norges Trafikkskoleforbund. 

I dag er deler av den obligatoriske opplæringen, som må gjennomføres på dagtid, unntatt fraværsgrensen. Førerprøven er per i dag ikke unntatt fraværsgrensen, til tross for at det er en offentlig eksamen.  
 

Førerkort - en nøkkel til voksenlivet 

Trafikkopplæringen er ment å gå over to år, med vekt på refleksjon og modning underveis i opplæringsløpet. Transportøkonomisk Institutt (TØI) har i en forskningsrapport fra høsten 2023 pekt på at risikoen for alvorlige ulykker halveres i løpet av det første halvåret med førerkort. Øvelseskjøring og mengdetrening kan bidra til å redusere risikoen raskere.  

Med en endring i fraværsreglene, vil det være mindre opplagt for den enkelte elev at noe av fraværet bør brukes på trafikkopplæring. Norges Trafikkskoleforbund mener det ikke er hensiktsmessig å innføre en ny, generell regel som opphever alle saklige fraværsgrunner, og at det på sikt kan ramme trafikksikkerheten. 

- For mange er bilen helt nødvendig for å skaffe seg arbeid, og er en nøkkelkomponent i mange unges overgang til voksenlivet. Vi frykter at flere vil utsette trafikkopplæringen om fraværsregelen endres. En konsekvens av dette kan være forhastet opplæring i tiden etter videregående skole for å kunne komme i gang med arbeid, sier Finstad.   

Les vårt høringssvar her
Gå til alle høringer

Nullvisjonen
facebook