
Delte meninger om førerprøve på «mopedbil» AM147
Faglig uenighet om praktisk prøve
I høringsnotatet foreslås det å innføre krav om praktisk førerprøve for AM147, i tillegg til dagens teoriprøve. Forbundet har gjennomført en spørreundersøkelse blant medlemmene, og resultatene viser at bransjen er delt i synet på om det bør innføres krav til praktisk prøve.– Det er tydelig at dette er et tema som engasjerer, og vi setter pris på de innspillene vi har fått. Mange peker på verdien av en praktisk prøve for å sikre et minimumsnivå av kjøreferdigheter. Samtidig er det bekymring for hvordan dette vil påvirke opplæringen og gjennomføringen i praksis, sier Anders Skaarer, fagrådgiver i Norges Trafikkskoleforbund.
Flere frykter at en praktisk prøve kan føre til mindre tilpasset opplæring, særlig på trinn 4 hvor risikoforståelse står sentralt.
Foreslår teorikurs og presise mål
Hilde Goflebakke-Dedic, advokat i Norges Trafikkskoleforbund har utarbeidet høringssvaret på bakgrunn av de mange innspill som har kommet, og viser blant annet til at det er plass til mer opplæring.- Uavhengig av om praktisk prøve innføres, foreslår Norges Trafikkskoleforbund at det etableres et tre timers teorikurs for AM147. Dette vil styrke grunnopplæringen og være i tråd med kravene for andre mopedklasser som AM146 og A1–A2–A, sier Goflebakke-Dedic.
Norges Trafikkskoleforbund ser det som viktig å sikre en god opplæring for AM147, og at opplæringen tilpasses målgruppen og den enkelte elevens behov. Vi støtter i hovedsak endringsforslagene, som krav til trinnvurdering og mer presise målformuleringer, men har i høringssvaret gitt uttrykk for at bransjen er delt i synet på innføring av praktisk prøve