Min handlekurv
0

Produkt lagt til i handlekurv
close
Total 0,00 kr
Gå til kassen
Meny
Shop
Min handlekurv
0

Produkt lagt til i handlekurv
close
Total 0,00 kr
Gå til kassen
NETTBUTIKK
Search
Search

Endring i trafikklærerforskriften på høring

16.10.2025
Statens vegvesen har sendt ut på høring forslag til endringsforskrift både til trafikklærerforskriften og trafikkopplæringsforskriften. Norges Trafikkskoleforbund er en høringsinstans i saken, og er som alltid mottakelige for innspill fra sine medlemmer. For gjeldende høring må innspill komme innen utgangen av oktober.
Du kan alltid holde deg oppdatert på høringer her.
 

Dette er forslagene

Forslaget innebærer å samle alle bestemmelsene om grunnutdanning, spesialutdanning, etterutdanning og godkjenning av trafikklærere og faglig leder i trafikklærerforskriften. Trafikklærerforskriften er foreslått å gjelde kun for godkjente trafikklærere som jobber eller er ansatt ved en godkjent trafikkskole. Regelverket som omhandler annet undervisningspersonell – lærere i offentlig skoleverk og kursarrangører, foreslås regulert i trafikkopplæringsforskriften også i det videre.  

De foreslåtte endringene handler mest om å rydde opp i oppbygningen og strukturen i begge forskriftene, slik at de blir lettere å forstå og bruke. I tillegg er det gjort noen endringer i selve innholdet i enkelte bestemmelser, som kan påvirke hvordan reglene skal tolkes og følges i praksis.
  • Trafikklærere klassene A1, A2 og A: 
    • Det foreslås å fjerne muligheten for å bli trafikklærer på motorsykkel uten å ha hatt førerrett i klasse A i minst tre år. Det vises til at dette er i tråd med gjeldende praksis ettersom opptakskravet til spesialutdanningen for motorsykkeltrafikklærere alltid har vært førerrett i klasse A.  
    • Det foreslås å fjerne kravet om bestått førerprøve i klasse A1, A2 og A, da kravet i praksis har vært utfordrende å kontrollere for Statens vegvesen og utdanningsinstitusjonene som tilbyr spesialutdanningen. 
 
  • Trafikklærere klasse AM146
    • Kravet om bestått førerprøve i klasse A1, A2 og A foreslås fjernes også i dagens § 6-6 om AM146 med den samme begrunnelse som overfor.
    • Det foreslås å fjerne muligheten for trafikklærere godkjent i klassene A1, A2 og A til å få godkjenning for å undervise i klasse AM146. Som begrunnelse vises det til at det i 2017 ble innført en egen spesialutdanning for klasse AM146, og at det i dag stilles helt andre krav til både trafikklærer og elever i denne klassen enn i de øvrige motorsykkelklassene, enn da denne muligheten ble innført.
    • Det foreslås en overgangsordning, der trafikklærere som er godkjent i klasse AM146 før 1. januar 2026 ikke vil måtte ta spesialutdanning for AM146, men må gjennomføre etterutdanning i tråd med kravene for denne klassen.  
    • Det skal ikke lenger være mulig for lærere i det offentlige skoleverket å undervise i klasse AM146 ved trafikkskoler.  
 
  • Trafikklærere klasse BE
    • For trafikklærere som skal undervise i klasse B kode 96 og BE foreslås det at disse også må ha gjennomført kurs i sikring av last for klassene C1 og C for å sikre at trafikklærerne har tilstrekkelig kompetanse i lastsikring.  
 
  • Trafikklærere klasse S
    • Lærere i det offentlige skoleverket kan ikke lenger undervise i klasse S ved trafikkskoler, selv om de har pedagogisk utdanning og spesialutdanning godkjent av Statens vegvesen. 
 
  • Trafikklærere i klasse T
    • For trafikklærere klasse T er det foreslått presiseringer av førerkortkrav for å ivareta tydeligere rammer for hvem som kan bli trafikklærer i klasen;  
    • Det åpnes for at trafikklærere med T kode 142 kan undervise i klasse T forutsatt at de har minst tre års førerrett og at øvrige vilkår (godkjenning som trafikklærer og spesialutdanning) også er oppfylt. Det presiseres samtidig at trafikklærere som har førerrett i klasse T kode 141, som har fått klasse T etter opplæring og førerprøve, også anses å tilfredsstille førerrettkravet til å kunne undervise på traktor.
    • Personer som har ervervet førerrett i klasse T indirekte, f.eks. som følge av førerkort i klasse BE eller C, uten å ha gjennomført opplæring og praktisk prøve i klasse T, kan ikke bli trafikklærer i denne klassen. 
    • Trafikklærere som har ervervet førerkort i klasse T på ordinær måte (opplæring og bestått førerprøve) vil fortsatt kunne bli trafikklærer i klassen ved å gjennomføre spesialutdanningen.  Dette gjelder også for trafikklærere med T kode 143 som har ervervet T via opplæring og førerprøve, og deretter har fått kode 143 på grunnlag av førerkort i klasse C.
 
  • Helseattest og vandel
    • I dag er det et krav om at trafikklærere selv skal si fra til Statens vegvesen hvis de ikke lenger oppfyller kravene til vandel, for eksempel ved straffbare forhold. Dette kravet fjernes nå. Årsaken er at lovverket beskytter enkeltpersoner mot å måtte melde fra om forhold som kan være straffbare – kalt "selvinkrimineringsvernet".
    • I trafikkopplæringsforskrift § 6-15 bokstav l. stilles det i dag krav om fremleggelse av legeattest som viser at fastsatte helsekrav er oppfylt for faglig leder selv og for trafikklærerne. Bestemmelsen foreslås fjernet med bakgrunn i personvernhensyn, og at faglig leder ikke kan kreve å få slike opplysninger utlevert fra de det gjelder.

Norges Trafikkskoleforbund er til for medlemmene, og de oppfordres til å involvere seg i saker som opptar dem. Enten via fylkeskoordinatorene for lokalt forankrede saker, faggruppene for klassespesifikke saker eller gjennom innspill på aktive høringer.

Er du enig, uenig, eller ønsker å løfte eventuelle problemstillinger ved de foreslåtte endringene i trafikklærerforskriften? Send inn dine innspill til jus@ntsf.no og merk eposten med den høringen den gjelder.
 
Drift av trafikkskole
facebook