Min handlekurv
0
Produkt lagt til i handlekurv
close
Total 0,00 kr
Gå til kassen
Meny
Shop
Min handlekurv
0
Produkt lagt til i handlekurv
close
Total 0,00 kr
Gå til kassen
NETTBUTIKK
Search
Search

Vinn-vinn med elbil

11.05.2023 | Øvind Årbogen - Seniorrådgiver opplæring
Bilkjøring, uansett form og farge, påvirker vår hverdag på et eller annet vis. Energien som benyttes kan være lokal, nasjonal eller internasjonal. Trafikkskolebransjen er i startgropa vedrørende bruk av alternativt drivstoff, og da i hovedsak elektrisitet.
Mange mener mye om elbilens positive og, for noen, negative sider i diskusjonen om nettopp elbilen er for idealister eller folk flest. Fakta om elbilen kan gjøre valget lettere for de som ennå tviler.


Veldig mye bedre for klimaet

I diskusjonen om man skal velge elbil eller bil med fossilt drivstoff vil nok mange hevde at elbilproduksjonen er mindre klimavennlig i produksjonslinjen enn biler med forbrenningsmotor.

Litt rett skal de ha, for det er slik at det slippes ut litt mer klimagasser for hver elbil som lages på fabrikken enn for hver bensin- eller dieselbil. Det skyldes blant annet at dagens batteriproduksjonen bidrar med en del utslipp.

Til tross for dette blir klimabelastningen over tid mye mindre med en elbil. Spesielt hvis du lader bilen med i stor grad fornybar strøm, som vi gjør her i Norge. En studie fra Hoekstra ved det Tekniske Universitetet i Eindhoven viser at CO2-utslippene over levetiden fra en dieselbil er omtrent 2,5 ganger høyere enn for en elbil. Utslippene fra produksjonsfasen av elbiler er opp imot 1,5 ganger høyere enn for dieselbil. Men utslipp som følge av drivstoff er fire ganger høyere for diesel-bilen enn elbilen. Dette gjør at elbilen totalt sett er veldig mye bedre for klimaet.

I denne undersøkelsen er det benyttet data fra energimiksen i Europa fram til 2019. Siden den gang har kraftproduksjonen i Europa blitt stadig mer klimavennlig. Studien viser at i en fremtid med et fornybart kraftsystem vil CO2-utslippene over levetiden være mer enn 15 ganger høyere for dieselbiler enn for elbiler. I tillegg til dette blir batteriene i elbilene stadig bedre og derfor øker forspranget til elbilene.
 

Du kan bidra – og samtidig spare penger!

Veitrafikken står for 18 prosent av klimagassutslippene i Norge, og i 2021 var utslippene fra personbiler på 4,1 millioner tonn CO2. DNV GL har regnet ut at den globale effekten av norsk elbilpolitikk er mer enn fem ganger så høy som den nasjonale effekten, og at vi fra 2010 til 2050 vil redusere utslippet av CO2 med 60 millioner tonn ved overgangen til elbiler. De globale effektene av at billigere batterier gir flere elbiler, sparer verden for ytterligere 320 millioner tonn CO2.

På denne måten vil du som trafikklærer ved å velge elbil kunne være med på å bidra til både lokal og global reduksjon i CO2-utslippet. I tillegg vil du spare mye penger.

Et kort og superenkelt regnestykke vil fort vise at ved et månedlig antall kjøretimer på 200 og en kjørelengde på 30 kilometer per kjøretime, med et forbruk på 0,5 liter per mil, vil dette kunne koste, med en drivstoffpris på 20 kroner per liter, cirka 6000 kroner.

Ved å bytte ut diesel- eller bensinbilen med en elbil vil regnestykket se vesentlig mindre brutalt ut. Hvis du i all hovedsak lader hjemme eller på trafikkskolen med fastmontert lader vil det koste cirka 22 kroner å «fylle full tank». Pris på hjemmelading avhenger blant annet av strømleverandøren din, kraftprisen, vær og type elbil du kjører. Men, en grunnregel er imidlertid at pris på lading av elbil hjemme er rundt 1 krone per kWh du lader opp. Har du en elbil med et batteri på 22 kWh, koster det altså cirka 22 kroner å full-lade.
 

Mer igjen på bunnlinja

Som trafikkskoleeier eller faglig leder bør det kunne være lett å bruke disse «sparte» midlene til kompetanseheving, kursvirksomhet, investering i moderne teknologi, eller rett og slett som solide tall på bunnlinjen og påskjønnelse til trafikklærerne for godt utført arbeid. Ikke noe er bedre for arbeidsmiljøet enn et klapp på skuldrene!


Fortsatt rekkeviddeangst?

Hvis ankepunktet for å kjøpe elbil er rekkevidden, så kjører man i gjennomsnitt 33 kilometer per kjøretime, ganger 10 kjøretimer om dagen. Hvis man lader fullt før man reiser på jobb, burde det ikke være den største utfordringen med en moderne bil med solid kapasitet.

Investeringen i en slik bil bør kunne forsvares gjennom økonomien på lengre sikt. Og hvis du lurer på om vi til sammen utsetter vårt strømnettverk i Norge for en stor påkjenning ved å bruke elbil, så ikke vær redd. Nybilsalget, hvis dette hovedsakelig består av elbiler i 2025, vil tilsammen stå for cirka tre prosent av det norske strømforbruket.

Øyvind Årbogen
Seniorrådgiver opplæring 
Norges Trafikkskoleforbund
Samfunnsansvar
facebook