Vil gjenvinne hele elbilbatteriet
Det meste kan gjenvinnes
Med et mål om å nå en gjenvinningsgrad på 100 prosent jobber Batteriretur med de resterende elementene i batteriet.– Inne i batteriet har vi en flytende væske som kalles elektrolytt. Når den har gått gjennom gjenvinningsprosessene i systemet vårt blir den gjort om til gass. Deretter går den tilbake til flytende form, og vi sitter igjen med organisk væske i stedet for elektrolytt. Denne væsken får omtrent samme brennbarhetsgrad som diesel, forklarer Andresen.
I dag defineres denne væsken som avfall, men Batteriretur ønsker å bruke den til varme i forbrenningsovner. Denne væsken blir da et nytt produkt, og er renere og mer miljøvennlig.
Forbrukerne kan bidra
Mange tror at elbiler har dårligere levetid enn andre personbiler, men det stemmer ikke. Omtrent én prosent av elbilene i Norge blir kondemnert årlig, ifølge Batteriretur.– Vi ser at batteriene i Norge ofte varer i bilens levetid, dersom vi sammenlikner levetiden på fossilbiler og elbiler. Batteriene vil jo tape seg noe på denne tiden, men det samme gjelder med hestekreftene på en fossilbil, sier Andresen.
Andresen oppfordrer forbrukerne til å bidra så batterienes levetid holder seg lenger.
– Kjør helt elektrisk, vær miljøvennlige. Ha smartlader hjemme, og benytt deg av tilbudene om lading. Bli mer digital, oppfordrer han.
Med sikkerhet i fokus
Batteriretur er ledende i bransjen både i Europa og resten av verden, og tar imot alle typer batterier. På fabrikkene deres er det stort fokus på sikkerhet.- Vi har en spesiell tillatelse for å transportere batterier som ikke virker. De sikres trygt i en tilhenger i en brannsikker ekse som også filtrerer ut de giftige gassene. I tillegg har vi blant annet utviklet et system der batteriene slippes ned i et kar med vann dersom de blir for varme, forklarer Andresen.
Miljø og bærekraft i tankene
Flere av batteriene som leveres inn til Batteriretur har fortsatt mye strøm i seg, dette tømmes og strømmen selges tilbake til nettet.Men det er ikke bare selve batterigjenvinningen Batteriretur jobber med for å tenke miljø. På taket av verkstedet i Fredrikstad er det satt opp hele 326 solceller. De har laget en egen batteribank som står for 75 prosent av det årlige forbruket.
I 2030 kommer 80 % av alle batterier til å være bilbatterier, anslår Andresen. Og det blir bare viktigere og viktigere at gjenvinningsgraden er så stor som mulig.
Samfunnsansvar