Min handlekurv
0

Produkt lagt til i handlekurv
close
Total 0,00 kr
Gå til kassen
Meny
Shop
Min handlekurv
0

Produkt lagt til i handlekurv
close
Total 0,00 kr
Gå til kassen
NETTBUTIKK
Search
Search
- Den lange ventetiden på praktisk prøve flere steder kunne vært redusert med enda mer ambulering av sensorer, sier Pål Andersen i Norges Trafikkskoleforbund. Foto: Statens vegvesen

Svak nedgang i antall førerprøver første halvdel i år

06.07.2023
Det melder Statens vegvesen, som så langt i år har gjennomført 76.039 oppkjøringer, mot 79.364 oppkjøringer første halvdel av 2022. 
For teoriprøven har imidlertid antallet økt, fra 105.739 teoriprøver første halvdel i 2022, til 107.731 teoriprøver første halvdel i år. 

- Det er gledelig å se at Vegvesenet har gjennomført nesten like mange førerprøver i første halvår i år som i fjor. Det er også fint å se at de klarer å ta unna et ekstra trykk på førerprøver i juni. Men samtidig vet vi at det er varierende ventetid på førerprøver rundt om i landet. Den lange ventetiden på praktisk prøve flere steder kunne vært redusert med enda mer ambulering av sensorer, sier Pål Andersen, seniorrådgiver opplæring i Norges Trafikkskoleforbund. 

I Oslo er det ikke ledig time for oppkjøring før i slutten av oktober, mens første mulighet i Bergen er i midten av september. Andre steder er det god kapasitet, og mulighet for førerprøve nær sagt på dagen. Statens vegvesens mål er 4 ukers ventetid.

Les mer: Målet er fire ukers ventetid
 

Lavere etterspørsel første fire måneder

-I årets første 4 måneder var det lavere etterspørsel etter oppkjøringstimer enn på samme tid i fjor, men dette har endret seg fram mot sommeren. I juni 2023 er det for eksempel gjennomført ett tusen flere oppkjøringer enn på samme tid i 2022, sier avdelingsdirektør Heidi-Kristin Herbst i Trafikantavdelingen i Statens vegvesen. 

-Det er gjennomført 2000 flere teoriprøver i første halvår 2023 enn på samme tid i fjor. Bare i juni i år er det gjennomført 700 flere teoriprøver enn i juni i 2022, supplerer fungerende leder i Brukertjenester seksjonssjef Bente Karin Trana i Statens vegvesen.

Strykprosenten er omtrent den samme for førerprøven, der andelen bestått har gått opp ett prosentpoeng fra 78 til 79. For teoriprøven bestod 62 prosent teoriprøven så langt i år, sammenlignet med 58 prosent på samme tidspunkt i fjor. 
 

Stadig flere på automat

Andel førerprøvekandidater som gjennomfører oppkjøring i kjøretøy med automatgir har på landsbasis økt fra 50 prosent i første halvår 2022 til 56 prosent på samme tid i år. Ser vi på tallene fem år tilbake i tid var det i første halvår 2018 en andel på 15 prosent. 

Oslo har en andel på hele 75 prosent automat av alle førerprøver i juni. Fem år tilbake i tid hadde de en andel på 28 prosent, ifølge tall fra Statens vegvesen. Vegvesenet ser økningen i sammenheng med et stadig økende elbilsalg. Andelen elbiler i Norge er nå på 24 prosent. I 2022 var hele 8 av 10 nye skolebiler en elbil, viser tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).

- Dette er en utvikling vi har sett komme, og som vi ønsker velkommen med åpne armer. Girstangas tid er forbi! Vi oppfordrer alle som skal ta førerkort til å velge elbil, sier Ingunn Haavi Finstad, leder kommunikasjon og bærekraft i Norges Trafikkskoleforbund.

Les mer:
Trafikkskolene velger elbil – et paradigmeskifte i opplæringen!
Trafikkopplæring
facebook