
Nye grep mot døden på veiene
Anders Skaarer fra Norges Trafikkskoleforbund deltok i panelsamtalen sammen med UP-sjef Knut Smedsrud, Guro Ranes fra Statens vegvesen og Bård Morten Johansen fra Trygg Trafikk. Bakteppet var ny Nasjonal tiltaksplan for trafikksikkerhet på vei, som er i støpeskjeen i disse dager.
Trafikkskolebransjen + tiltaksplanen = stadig nærmere Nullvisjonen!
Starte tidlig, og involvere foreldrene
Ranes la frem noen av tiltakene som vil bli en del av ny tiltaksplan, og la stor vekt på føreropplæringen og tiltakene som er foreslått fra Norges Trafikkskoleforbund knyttet til mengdetrening, og tidlig involvering av foreldre – både for de på to og fire hjul.
- Norge har veldig god føreropplæring. Ferdigheter er en side, men ikke minst også holdninger er viktig. 16-åringer er udødelige i eget hode. Gjennom opplæringen må vi få de til å forstå at de ikke er det. Her er trafikkskolene en veldig fin arena, både for å treffe de som skal ta førerkort og for å involvere foreldrene i større grad, sa Ranes.
- De som skal ta førerkort er hos oss i en begrenset periode. Målet vårt er å gi de best mulig kompetanse, og her er involvering av foreldregruppen viktig. Vi oppfordrer elevene til å starte opplæringsløpet tidlig, komme i gang og bruke tid på å få erfaring, sa Skaarer i Norges Trafikkskoleforbund.
Det viktige første året
Forskning fra Transportøkonomisk institutt (TØI) har slått fast at risikoen for alvorlige ulykker halveres etter det første året med førerkort. Med den kunnskapen i bagasjen, er det ekstra viktig å legge til rette for så mye øving som mulig, så tidlig som mulig.
Det viktige første året
- Start tidlig med noen kjøretimer, gjerne med foreldrene i baksetet som da kan se hvordan opplæringen fungerer og legge et godt grunnlag for videre øvelseskjøring, oppfordret Ranes.
- De foreldrene som allerede involverer seg i dag er kanskje de som ikke har det største behovet.Derfor må vi ha et godt system for å få til den involveringen for alle, både for bil og for motorsykkel, sa Skaarer. Norges Trafikkskoleforbund ønsker å legge til rette for gode løsninger som trafikkskolene kan ta i bruk.
Unge og MC
Og involveringen av foreldre gjelder ikke minst for unge på MC, for å jobbe med risikoforståelsen.
- Det er ingen tvil om at ungdom er sårbare og ulykkesutsatt. Vårt mål er å gjøre opplæringen så individuelt tilpasset som mulig, slik at ungdommene blir best mulig rustet, sa Skaarer.
- Det er behov for å gjøre enda sterkere grep slik at de som har ferskt førerkort er så skikka som overhodet mulig når de kommer ut i trafikken, sa Ranes.
- Når vi skal dra til skruen må vi ikke bare gjøre mer av det vi vet virker, men gjøre tøffere ting, og jobbe med nye tiltak. Vi har ny kunnskap om føreren og hva føreren driver med. Holdning er bare en liten del av den komplette kompetansen som må være tilstede, sa Johansen fra Trygg Trafikk.
- Vi må tørre å være de voksne i rommet, utfordret UP-sjef Knut Smedsrud. Farten er forskjellen på moped og lett MC. Det er 6-7 ganger farligere å kjøre lett MC.
Maks 50 drepte i 2030?
Fart og rus er de to viktigste medvirkende årsakene til dødsulykker i trafikken, hvor det er aktuelt med tøffe tiltak som inndraging av førerkort og bruksforbud. I tillegg jobber Statens vegvesen med nye fartsgrensekriterier.
- Det er mye bra i tiltakene som er foreslått, men klarer vi å nå målsettingen om 50 drepte i 2030?Jeg tror vi kommer til å trenge hardere tiltak, for eksempel at man må forby at biler kan varsle om trafikkontroller, sa Smedsrud. Vi i trafikksikkerhetsfamilien jobber veldig godt sammen hver eneste dag – vi er usedvanlig samstemte. Men vi er nødt til å bruke også pisken, gulrot holder ikke i lengden.
- 50 drepte innen 2030 er veldig ambisiøst. Det blir veldig krevende, men jeg sier ikke at det er umulig – jeg tror det er mulig. Vi må samarbeide på tvers mellom ulike etater og interesseorganisasjoner. Nettopp det er en av de viktigste årsakene til at vi har lykkes så bra som vi har, sa Ranes.