Min handlekurv
0
Produkt lagt til i handlekurv
close
Total 0,00 kr
Gå til kassen
Meny
Shop
Min handlekurv
0
Produkt lagt til i handlekurv
close
Total 0,00 kr
Gå til kassen
NETTBUTIKK
Search
Search

Høyvoltteknikeren - den nye mekanikeren?

16.05.2023
Verksteder og bilforhandlere utdanner nå høyvoltteknikere i fleng. – Uten denne opplæringen er man etter min mening hjelpeløs som mekaniker i fremtiden, sier instruktør Stian Frilseth i Harald A. Møller.
 
Mekaniker er et gammelt yrke, men de siste årene har mye skjedd også her. For å følge bilparken og samfunnet, er det behov for endring. Nye biler krever mer kunnskap om teknologi, og elbilene med sine høyvoltbatterier krever forståelse og kunnskap utover det en mekaniker tidligere har kunnet om elektrisitet. Det er her høyvoltteknikere kommer inn i bildet.
 

Utdanning i sikkerhet

– Utdanningen av disse teknikerne tar først og fremst sikte på å sikre egen og andres sikkerhet rundt høyvolt. Strøm synes ikke, lukter ikke og høres ikke, i motsetning til fossilt drivstoff, hvor det for eksempel ved en lekkasje eller skade kan både ses og luktes, sier Monika Holen, leder for kompetansesenteret i Harald A. Møller AS.

Utdanningen gir kompetanse i å fjerne faren for strømskader, ved at systemet blant annet slås av på en trygg og sikker måte, og at det forblir avslått til reparasjonen er ferdig.
 

Alltid reparere fremfor å bytte ut

Også med tanke på bærekraft er reparasjon av spesielt batterier viktig, når utskiftning av enkeltkomponenter kan fjerne behovet for å bytte komplette elbilbatterier.

– Servicemarkedet er bærekraft i praksis, og utgangspunktet vårt er alltid å reparere fremfor å bytte ut deler av bilen som er skadet. Den utdanningen vi snakker om her, er altså helt avgjørende for å bidra til bærekraften gjennom den transformasjonen av bilbransjen vi står midt i nå, forklarer Holen.
 

Større krav til kunnskap

– Vi stiller grundige tilleggskrav for å sikre trygg håndtering av elbiler, sier Holen.

Kravene til mekanikere for Volkswagen-konsernets merker er tredelt.

Alle som skal være i direkte nærhet til en elbil, og skal håndtere både biler, deler, eller komponenter til en elbil, må gjennomgå et kurs som går på sikkerhet og forsiktighetsregler i håndtering av dette. Dette kalles en Elektrisk Instruert Person, men dette kurset gir ikke lov til å reparere på høyvoltsystemet.

Skal man derimot reparere på høyvoltsystemet i bilen kreves det fagbrev som mekaniker, en grunnopplæring i verkstedsystemer og elektro, samt et eget tre-dagers kurs som kvalifiserer til høyvolttekniker. Dette gir kvalifikasjon for å kunne reparere høyvoltsystemene, men disse har ikke tilgang til å reparere selve batteriet.

– For å kunne reparere og skifte komponenter innvendig i batteriet kreves det et ytterligere kurs på fem dager. Dette kurset gir kompetanse for å kunne diagnostisere og reparere feil innvendig i høyvoltbatteriet. I tillegg lærer de å håndtere elbiler med ekstraordinære feil og faremomenter, som for eksempel etter en ulykke, slik at bilene blir trygge å arbeide på eller ikke er til fare for de som skal håndtere bilen, forklarer Holen.
 

– Dette er mekanikeryrkets fremtid

Det finnes per i dag ingen offentlige krav til denne type utdanning. Alt hviler på de ulike konsernenes skuldre.

– Vi er veldig fornøyde med opplæringsprogrammet og kravene Volkswagen har satt, både med tanke på intensiteten og mengden opplæring vi får, sier Stian Frilseth, teknisk instruktør.

Han er rask til å svare på hva som er det viktigste de lærer, nemlig egen sikkerhet.

– Egen sikkerhet er gjennomgående i alt vi driver med. Det teoretiske og tekniske er forholdsvis enkelt for en mekaniker, et batteri er et batteri. Men farepotensialet rundt høyvolt er mye større enn farepotensialet ved å for eksempel bytte batteri i fjernkontrollen på TVen.

Frilseth er helt klar på at dette er mekanikeryrkets fremtid.

– Denne kompetansen er altomfattende. Uten denne opplæringen er man etter min mening hjelpeløs som mekaniker i fremtiden. Ettersom flere og flere biler nå er elbiler, vil du til slutt ende opp uten biler å skru på dersom du ikke er høyvolttekniker, avslutter han.
 


 
facebook