PRAKSIS: Hjemmetjenesten i Nord-Aurdal kommune har her praktisk undervisning på øvingsbane.

Hjemmetjenesten på trafikkurs – en investering!

04.01.2023

– Vi er opptatt av at de ansatte i hjemmetjeneste skal se på seg selv litt som en yrkessjåfør, sier Tor Andre Låksrud i Nord-Aurdal kommune. Han har nettopp sendt hele hjemmetjenesten på trafikkurs i regi av lokale trafikkskoler.

For hjemmetjenesten må frem, uansett vær og føre. De 45 ansatte i hjemmetjenesten i Nord-Aurdal tilbakelegger årlig hele 300 000 kilometer på veien.


– Dette var lærerikt også for oss, ved at vi fikk innblikk i en annen bransje og hvilke krav og forventninger de jobber etter, sier kursholder Morten Skrindsrud ved BE Trafikkskole. 

 

Lærerikt, moro og aktuelt

Det var gjennom en kartlegging av risiko og sårbarhet i hjemmetjenesten, at nettopp bilkjøring ble tema. For burde ikke de som tilbringer store deler av arbeidsdagen sin nettopp i bilen, også få faglig påfyll om trafikk og kjøring? 


– Vi har veldig lite skader, så det handler ikke om det, men om bevisstgjøring og oppfriskning, sier Tor Andre Låksrud, virksomhetsleder for omsorg og rehabilitering i Nord-Aurdal kommune. 
 

Låksrud har selv bakgrunn fra bilbransjen, og gjøv løs med stor iver. Dette ville han få til! Og han ville gjøre det skikkelig. Planen gikk fra kun teorikurs til å bli full pakke med teori den ene dagen og kjøring på bane den neste. 
 

– Vi ville ha et kurs som var både lærerikt, moro og aktuelt. Vi ville ikke gjøre noe halvbra, det hadde vært mot sin hensikt, sier Låksrud. 

 

Skreddersydd kurs

Kurset ble skreddersydd av BE Trafikkskole og Talast Trafikkskole, som samarbeidet om kurset. Og særlig teoridelen måtte skreddersys, for dette var en annen målgruppe enn de som vanligvis er innom trafikkskolen. 
 

– Mange hadde kjørt bil lenge og hadde mye erfaring, på godt og vondt. De var forsiktige og forståelsesfulle, og vet at det også kan gå galt. Vi fokuserte en del på lokale veier og lokalt kjøremønster, i tillegg til etikk og moral knyttet til det å kjøre rundt med kommunens logo på bilen, sier Skrindsrud.
 

Også stress og oppmerksomhet var sentrale temaer, i tillegg til lastsikring og bruk av førerstøttesystemene i kommunens biler. På banen fikk de kjenne på bremselengder og bilens muligheter og begrensninger. 

 

Alle kan ha godt av oppfriskning

– Det meste er kjent, men det handler om oppfrisking og bevisstgjøring, sier Skrindsrud. Han er full av lovord om gjengen i hjemmetjenesten i Nord-Aurdal.
 

– Jeg har et veldig positivt inntrykk av de som jobber i hjemmetjenesten, de er opptatt av å gjøre ting riktig. 
 

Også hans kompanjong Alexander Bangsjordet Hauglid på Talast Trafikkskole var med, og ser et utviklingspotensial hos andre kommuner og bransjer. 
 

– De fleste trafikanter kan ha behov for en oppfriskning. Vi trafikklærere har ekspertisen, og kan komme med ny kunnskap om hvordan en bil funker. Mye er endret på 20 år, og ting blir som regel bedre med god kunnskap, sier Hauglid, som oppfordrer andre kommuner til å se til Nord-Aurdal.

 

Trafikksikker kommune

Nord-Aurdal kommune er godkjent som såkalt «Trafikksikker kommune» av Trygg Trafikk. Godkjenningen innebærer blant annet at kommunen har forpliktet seg til å jobbe godt, målbevisst og helhetlig med trafikksikkerhet. 
 

Ansvaret er forankret helt opp til ordfører og kommunaldirektør, og det skal være nedsatt et eget trafikksikkerhetsutvalg i kommunen. 
 

– Dette er ikke noe vi egentlig har midler til, men vi synes det var så viktig at vi ville ta det over driftsbudsjettet. Men så fikk vi dekket hele kurset fra trafikksikkerhetsutvalget i kommunen, som så verdien av tiltaket, sier Låksrud. 

 

Kan tilby kurs til ulike bransjer

Det finnes i dag 140 Trafikksikre kommuner, som alle har forpliktet seg til målrettet trafikksikkerhetsarbeid i kommunen. Trafikkskolebransjen er klare til å bidra for å realisere målene. 
 

– Her gjelder det å ikke være redd for å prøve! Ta kontakt med hjemmetjenesten, posten eller andre som bruker mye bil i jobben, og fortell hvordan dere som trafikklærere kan bidra, oppfordrer Skrindsrud. 
 

I Nord-Aurdal planlegger de nye kurs allerede til neste år. 

Se video fra kurset
Avisa Valdres har også skrevet artikkel. Her kan du i tillegg se video fra kurset.

Gå til artikkel

Denne saken ble først publisert i magasinet Trafikkskolen, utgave 3/2022.
Trafikkopplæring
facebook