Min handlekurv
0
Produkt lagt til i handlekurv
close
Total 0,00 kr
Gå til kassen
Meny
Shop
Min handlekurv
0
Produkt lagt til i handlekurv
close
Total 0,00 kr
Gå til kassen
NETTBUTIKK
Search
Search
Foto: GoodStudio/Shutterstock.com

Fungerer regulering av el-sparkesykler?

12.05.2022
El-sparkesykler er stadig et diskusjonstema, og mange har sine synspunkter om hva som bør være lov og ikke. Temaet er igjen oppe på høring, og Norges Trafikkskoleforbund har kommet med sine innspill.
I et samfunn der det stadig blir større krav om trafikksikkerhet, nullutslippskjøretøy og en bærekraftig tilnærming til transport, ser Norges Trafikkskoleforbund positivt på el-sparkesykkelen som en ambassadør for nettopp dette.

Det viktige fremover er at bruken av kjøretøyet gjøres på riktig måte og at brukeren er klar over utfordringene den kan gi for de andre deltagerne i trafikkbildet. Trafikksikkerheten bør være en gjennomgående tanke vedrørende all bruk av motoriserte kjøretøy, store eller små.
 

Større ulykkesfrekvens

Det er en generell vurdering at el-sparkesykler, som har fått betegnelsen «små elektriske kjøretøy», har om lag ti ganger høyere ulykkesfrekvens enn en vanlig sykkel. Etter introduksjonen av små elektriske kjøretøy i 2019, kan Oslo legevakt i stor grad bekrefte dette og fortelle om til dels kraftige skader i hode og ansikt, håndledd og albue, ankel, skulder, lår og kne, i følge Statens vegvesens rapport Skader på sykkel og elektrisk sparkesykkel i Oslo, fra 2021.

Den typiske brukeren av el-sparkesykler er menn, under førti år og på vei til eller fra arbeid eller skole. I rapporten Elsparkesykler til glede og besvær gjort av Transportøkonomisk institutt (TØI) oppgir 70 prosent at de kjører el-sparkesykkel minst én gang i uka i sommerhalvåret, mens 42 prosent svarer det samme i høstperioden i 2019. I dag ser vi at utbredelsen av el-sparkesykler har økt betraktelig og at brukerne stadig blir både yngre og flere.
 

Fleksibelt og klimavennlig

El-sparkesykkelen velges fordi det er raskest og mest fleksibelt, mange synes det er gøy og det forurenser ikke. I TØIs rapport oppgir 60 prosent at de ville ha gått hvis de ikke hadde brukt el-sparkesykkel på sin siste tur. Fremkomstmiddelet blir også nevnt som ett av flere transportmidler for over halvparten av de spurte i samme undersøkelse. For disse er el- sparkesykkelturene gjort i kombinasjon med t-bane, buss eller gange.

Som erstatning for bilen og i tillegg til gange ser vi at el-sparkesykkelen sammen med utslippsfrie kjøretøy ellers, er et positivt tilskudd på veien til det grønne skiftet.
 

Regelendringer på vei

Vi vet at samhandlingen mellom fotgjengere, bilister og førere av små elektriske kjøretøy daglig settes på prøve. Norges Trafikkskoleforbund er derfor glade for at det nå tas til orde for en oppgradering av reglene vedrørende bruken av el-sparkesykler, slik vi motiverte til i vårt forrige høringssvar angående el-sparkesykkel og utfordringene vedrørende disse.

Våre beslutningstagere har lyttet til både legepersonell, trafikksikkerhetsmedarbeidere, politi, Statens vegvesen og organisasjoner som daglig er i kontakt med trafikksikkerhetsarbeidet. På bakgrunn av dette er det kommet frem til at en oppgradering av reguleringen om bruk av el-sparkesykkel må gjennomføres. Allerede fra våren 2022 vil den alminnelige promillegrensen på 0,2 promille gjelde ved ruspåvirket kjøring med små elektriske kjøretøy.

Disse kjøretøyene blir omklassifisert fra sykkel til motorvogn og det innføres en aldersgrense på minst 12 år. Her diskuteres det også om det skal innføres legitimasjonsplikt. Det vil i tillegg bli innført påbud om bruk av hjelm for barn under 15 år.
 

Ønsker flere regler

Samferdselsdepartementet ønsker på bakgrunn av de samme undersøkelsene ytterligere reguleringer. Dette kan for eksempel være et forbud mot å kjøre på fortau. Grunnen er at det kan by på utfordringer å dele areal med de som fortauet er tiltenkt. I tillegg til at kjøretøyet skal omfattes av bilansvarsloven og ruspåvirket kjøring vil kunne føre til tap av førerrett. Spørsmålene er mange vedrørende et slikt kjøretøy, da el-sparkesykkelen helt sikkert vil være et fast innslag i bybildet i tiden som kommer.
 

Reguleringen fungerer

Uansett hvilke utfordringer dette kjøretøyet gir brukeren og de andre trafikantene, ser vi at regulering fungerer. Etter innføringen av dedikerte parkeringsplasser, kan kommunene som har et stort omfang av el-sparkesykler melde om en noe bedre kultur for hensetting av slike kjøretøy, i følge høringen Forslag om nye regler for små elektriske kjøretøy (1/194155- 10). Den samme høringen viser til at man ved innføringen av nattestengning, antallsbegrensning for el-sparkesykler og tidspunkt med nedsatt hastighet, blant annet i Oslo og Drammen, ser en tydelig reduksjon i antall ulykker.

Nye trafikkskilt vil kunne gi lokale myndigheter mulighet til å etablere skiltede soner for små elektriske kjøretøy med parkeringsforbud, særskilt fartsgrense eller generelt bruksforbud. Politiet har også ved flere anledninger gjennomført kontroller, både ved kjøring i lysregulerte kryss og ved kjøring med to på kjøretøyet. Vi håper at dette kan bidra til større grad av sikkerhet for de involverte.

Norges Trafikkskoleforbund ser at el-sparkesykkel er et positivt supplement både med tanke på mikromobilitet og miljø – så lenge vi har et enhetlig regelverk, en positiv regulering og håndheving, og har fokus på riktig, trygg og sikker bruk. Dersom samfunnet omfavner reglene og antall ulykker synker, ser Norges Trafikkskoleforbund positivt på fremtiden vedrørende bruk av el-sparkesykler.

Les høringssvaret vårt her:
Gå til høringer

facebook