Er bilen din blitt en datamaskin på hjul?
Teknologiselskapene kan være de nye bilprodusentene
Ståle Frydenlund, seniorrådgiver og testansvarlig i Norsk Elbilforening, har satt seg godt inn i temaet. Han er en elbilentusiast uten like, og sier selv at han har testet alt som er å teste av elbiler på markedet.– For nye aktører er det ofte enklere å få et bein innafor ved å starte bilproduksjon av elbil enn biler med fossilt drivstoff. Det er både mer fornuftig og en raskere vei inn i markedet. Ikke minst er det tidsriktig, sier Frydenlund.
Microsoft, Google, Apple og Sony er blant firmaene som har tatt steget inn i verdenen av autonome kjøretøy. Disse firmaene er store og internasjonale, har midlene og brukerinformasjonen som er nødvendig. Alt de trenger nå er noen som er villige til å bidra med bildelene – og samarbeidspartnere ser de ikke ut til å mangle.
Tek-gigantene kappes om å posisjonere seg
Det florerer av rykter om tek-gigantenes arbeid, og det er ikke alltid like lett å finne informasjon om de nyeste partnerskapene. Men det vi vet så langt er at Googles operativsystem Android Auto allerede er implementert i svenske Polestar 2 og Volvo XC40 Recharge.General Motors (GM) har inngått partnerskap med software-leverandøren Microsoft og investert i den japanske bilprodusenten Honda Motors. I følge rykter startet Apple et samarbeid med sørkoreanske Hyundai og Kia, men dette er senere blitt avkreftet. Videre har Apple vært i dialog med Nissan, men også her virker det som samtalene har svunnet hen. Vi blir nødt til å vente spent på hva som skjer med Apple framover.
Sony har inngått partnerskap med Honda, og det japanske elektronikkonsernet har allerede laget to prototyper. Alle disse tek-gigantene ønsker å være med i kappløpet om å lansere biler med selvkjørende teknologi.
Sømløs teknologi
Allerede fra Tesla lanserte sin Model S og revolusjonerte det norske elbilmarkedet i 2013, har den mobile teknologien flyttet stadig mer inn i bilene. Det er altså her dette partnerskapet mellom teknologiselskapene og bilprodusentene oppstår.– Mange var nok ganske skeptiske den gangen Model S kom, og kallenavnet «iPad på hjul», ble brukt som et slags skjellsord av enkelte.
Det er klassisk ved større teknologiske veiskiller at tradisjonalister vil holde på det gamle. Ettersom teknologien utviklet seg, og stadig flere leverandører tok denne i bruk, har andelen elbiler økt betraktelig på de norske veiene. Men, Tesla er fortsatt ledende på det datatekniske, mener Frydenlund.
Smarttelefonene våre integreres stadig mer i dagens biler, og vi blir vant til en sømløs mobilitet.
– På denne måten kommuniserer tjenester og apper fra smarttelefonen din direkte med bilen. Her tenker jeg på blant annet apper som Spotify og Google Maps. Framover vil også navigasjonen i bilene bli mer og mer levende, og nå ser vi «head-up displayer» med piler som viser veien – ved bruk av såkalt utvidet virkelighet (AR, augmented reality).
Bevegelsesstyring ved bruk av 3D-teknologi og kameraer er også tatt i bruk, forklarer Frydenlund.
Kan trafikkopplæringen integreres i bilene?
Manuell giring er på vei ut, og innen 2025 skal 100 prosent av nybilsalget være nullutslippsbiler. Frydenlund stiller spørsmål ved hvordan teknologien kan tas inn i trafikkopplæringen.– Kommer teknologiskiftet til en tradisjonell bransje? Jeg lurer på når trafikkopplæringen integreres enda mer inn i bilene, ved at de digitale mulighetene utnyttes. Eksempelvis kan deler av opplæringen gjøres på skjerm mens bilen lades opp, dersom det trengs påfyll underveis.
Dersom teknologien i bilene blir enda mer integrert, vil kanskje førerprøvene på sikt måtte endres. I dag sier læreplanen at eleven skal være nær det nivået hvor man kan kjøre selvstendig og oppfylle kravene til førerprøven etter endt opplæring på trinn 3. Hva gjør eleven og hvordan bidrar kjøretøyet til måloppnåelse, eller vil det bli motsatt?
Også Frydenlund stiller spørsmål ved hvordan fremtidens førerprøve vil gjennomføres.
– Hva om man etter hvert får en digital sensor eller om mye av opplæringen foregår på bilens skjerm?, spør han.
Tek-gigantene har altså ingen tid å miste, for det er mange om beinet. Hvem som vinner teknologikappløpet, og hva dette vil si for trafikkskolebransjen i fremtiden, må vi nok bare vente og se. Men spennende, det blir det uansett.
Trafikkopplæring