Foto: Motor/Jon Terje Hellgren Hansen

Elbil som skolebil – hva med rekkevidden?

21.04.2022
Mange lurer kanskje på om elbil er det smarteste valget, særlig på kaldere dager der mange tenker at rekkevidden kortes ned. Hvilke biler har lengst rekkevidde, og hva kan du selv gjøre for å øke rekkevidden? Her er tipsene!
NAF gjennomførte i vinter en stor test der de testet 31 elbiler på vinterføre. Resultatene viste at flere av bilene gikk betydelig kortere enn lovet.
 

Elbil som skolebil!

Selv om flere av elbilene ikke leverer helt som lovet på vinterføre er fordelene med elbil som skolebil er mange. En av de åpenbare grunnene er drivstoffprisene. En typisk skolebil vil kunne bruke mellom 4500 og 6000 kroner i måneden på drivstoff. I disse dager kanskje enda mer. Strømkostnadene vil alltid variere, men foreløpig vil du alltid spare på elbil. En annen fordel er mindre vedlikeholdskostnader. Diesel- og bensinmotorer krever mer vedlikehold enn en elbil. Motoren i en elbil er mindre komplisert og får derfor i snitt mindre vedlikehold og servicekostander.

Andelen unge som tar førerkort med automatgir, øker også stadig. Ifølge Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV), blir ni av ti solgte nye biler levert med automatgir. Trafikkskolebransjen henger litt etter resten av landet, men antall el-skolebiler øker stadig, opplyser OFV. Fremdeles er det flere som er usikre på å velge elbil som skolebil, gjerne på grunn av rekkevidde, og da særlig i kulda.
 

Hvordan blir rekkevidden i kulda?

Selv om det nå blir varmere i været er det fortsatt kaldt på natta mange steder i landet, og i kulda vil elbilen ha kortere rekkevidde enn i varmere vær. Dette skyldes en kombinasjon av at det kreves mer energi til blant annet oppvarming og at kald luft har høyere luftmotstand. Vinterdekk gir også større rullemotstand enn sommerdekk. Dekkene på bilen får også større friksjon da veier ofte er tildekket av snø og grus. Hvis batteriet i bilen er kaldt, vil det også være mindre energi å ta ut, som igjen bidrar til kortere rekkevidde. Under testen i vinter kjørte flere av bilene mellom 11 og 32 prosent kortere enn det bilprodusentene sier at den skulle gå.

En av fordelene med elbilen når det er kaldt er at den slipper å bruke strøm på en «startmotor». En bensin eller dieselbil må bruke strøm for å få motoren i gang og dette krever ganske mye energi. Mange oppdager da at når det er flere kuldegrader ute så vil batteriet på diesel- eller bensinbilen slite med å starte motoren. Dette problemet slipper vi med elbil. En elbil vil starte opp like lett på vinteren som på sommeren.

Nå er det blitt mer og mer vanlig å kjøre elbil i hele landet. Til og med i Nord-Norge der vinteren er lenger enn i Sør-Norge. En fordel i Nord-Norge er at de er fritatt for å betale moms på strøm til egne husstander. Ladestasjoner er stadig under utvikling, og flere og flere bensinstasjoner får hurtigladere over hele Norge. Dette også i Nord-Norge med store avstander.

De fleste elbiler har en kontakt som kan brukes både til vanlig lading (AC) og hurtiglading (DC). Vi deler ofte hurtiglading inn i 3 ulike trinn ettersom de har ulik effekt: Semi hurtiglading er over 20 kw, hurtiglading på over 40 kw og ultrahurtiglading på over 150 kw. Jo høyere kilo watt (kw) jo kortere ladetid.
 

Elbiltest 2022 – hvilke biler holder mål?

Hvor mye påvirker kulda egentlig kjøring på vinterføre på norske veier? Dette ville NAF og Motor finne ut av. Denne vinteren satte de i gang en stor elbiltest med totalt 31 elbiler.

De bilene som gikk lengst, kjørte over 500 km mens de som kom kortest lå rundt 230 km. I total rekkevidde ble Tesla Model 3 LR Dual Motor vinneren, med Mercedes-Benz EQS 580 4matic på andre plass! Bilen som hadde minst avvik fra WLTP-tallet*(altså det vi blir lovet at den skal gå) var den kinesiske BYD Tang, nært etterfulgt av Tesla Model Y LR Dual Motor. De som kom ut som testens rekkevidde tapere var Opel Mokka-e og Peugeot e-2008. De som ble testens avviks tapere, var Skoda Enyaq iV80 og Peugeot e-2008.  

Tabellen under viser noen av de ulike modellene som ble testet. Her ser du den reelle rekkevidden, samt avviket fra WLPT-tallet.

Tabell: «Motor og NAFs store rekkeviddetest: Så mye rekkevidde gikt tapt i vinterkulda», 2022.
 

6 tips til bedre rekkevidde!

  1. Oppvarmet garasje: Ha bilen i en oppvarmet garasje når du kan, da det er best for batteriet. Er batteriet mye utsatt for kulde så kan det påvirke rekkevidden.
  2. Sett på forvarming via app til bilen: Mange biler har egne apper hvor du kan skru på bilen og sette på forvarming dersom det er kaldt i været. Tidsinnstill bilen til å skru på forvarming ca en halvtime før du skal kjøre av sted. Batteriet har da varmet seg opp, og bilen er isfri når du skal kjøre av sted. Står bilen på ladning når du skrur dette på så går det ikke utover batterikapasiteten. 
  3. Setevarmer, rattvarmer og rutevarmer: For å være mest energieffektiv når det kommer til varme, så bør man heller sette på setevarmer, rattvarmer og varme i rutene, istedenfor å bruke varmeapparatet i bilen dersom du skulle fryse. Dette da det krever mer energi med oppvarming.
  4. Hurtiglade varmt batteri: Skal du hurtiglade så bør du gjøre dette mens batteriet er varmt! Ta heller en runde med hurtiglading før ankomst på et sted der du ikke har varmegarasje, som for eksempel hytta, enn å lade den opp når bilen er blitt kald. Dette kan spare deg for mye tid.
  5. Sjekk dekkene dine: Pass på at du har godt nok lufttrykk, og kjør med piggfrie vinterdekk. Begge deler gir mye motstand og kan påvirke rekkevidden din.
  6. Sett på Eco-programmet: Eco-programmet vil sørge for at du kjører så energieffektivt som mulig, og vil både påvirke fart og inneklima i bilen så du sparer strøm.
Drift av trafikkskole
facebook