Geir Cato Grøn Kristiansen, eier og daglig leder i Learn Trafikkskole.

– Elevene skal sitte igjen med noe mer!

22.08.2022

Pandemien skapte nye løsninger, ikke minst hos trafikkskolen Learn. Her kan elever med VR-briller snart bli et dagligdags syn, og alt av førerkortkurs er digitalisert!

– Alle investeringer gjør vi for å forbedre trafikkopplæringen og øke læringseffekten, slik at elevene sitter igjen med noe mer, sier Geir Cato Grøn Kristiansen, eier og daglig leder i Learn Trafikkskole.

Learn får nå støtte fra Norges forskningsråd for å videreutvikle den digitale utviklingen.

 

Brannslukking uten brann

VR-teknologi er tatt i bruk i opplæring innenfor en rekke ulike fagområder, men trafikkopplæringen har enn så lenge bare snust på mulighetene. Det er Learn i ferd med å gjøre noe med. Her kan elevene slukke brann uten at det brenner, ved hjelp av et par VR-briller og et (nesten) helt ekte brannslukkingsapparat.


– Det er utrolig hvor fort du lever deg inn i situasjonen. VR-teknologien oppleves veldig virkelighetsnært, forteller Kristiansen, som har testet ut en rekke forskjellige simulatorer og VR-løsninger. Inni brillene er det akkurat som at du står foran en helt ekte brann. Når du utløser brannslukkingsapparatet, som også fungerer som om det var ekte, reagerer flammehavet på samme måte som det ville gjort i virkeligheten.


Førstehjelpskurs er neste kurs på lista der Kristiansen ser at nettopp VR-teknologi kan tas i bruk.


Learn Trafikkskole lar elevene slukke brann ved hjelp av VR-briller og et (nesten) helt ekte brannslukkingsapparat.


 

Kvalitetsbevisste kunder

Forbrukerne forventer i stadig større grad mer fleksible og digitale løsninger, kombinert med høy kvalitet. Det har også Learn fått merke.


– Vi opplever at kundene er kvalitetsbevisste, og opptatt av å finne frem til en trafikkskole der de kan bli en tryggest mulig trafikant, sier Kristiansen.


Hans håp og mål er at elevene etter hvert skal kunne logge seg på en egen database der de har tilgang på alle kurs, kjøretimer, filmsnutter og forklaringer. Her skal elevene også kunne hente ut filmsnutter fra egne kjøretimer og evaluere seg selv, forklarer Kristiansen entusiastisk.

 

Digitale kurs gir bedre læring

Alle teoriske kurs hos Learn er allerede digitalisert. Og at digitalisering har hatt effekt på læringsutbyttet, mener Kristiansen de allerede ser tydelige tegn på. Learn opplever at flere består teorieksamen ved digitalt kurs enn kurs med fysisk oppmøte.


– Vi erfarer at det er mer læringsro når elevene sitter hjemme. Elevene konsentrerer seg bedre og er også mer aktive. Flere tør å rekke opp hånda på et digitalt kurs, og mange sier også at de får mer nærhet til læreren i det digitale rommet, sier Kristiansen.


De fleste kursene går direkte, slik at elevene kan stille spørsmål enten i chatten eller muntlig. I tillegg har de utviklet noen fjernundervisningskurs som kan tas når det passer den enkelte. Et bedriftskurs innen «Valg av risiko» er blant disse.

 

Ja takk, begge deler!

Kristiansen tror framtidas trafikkopplæring vil være en kombinasjon av fysisk oppmøte og å digitalisere det man kan. På enkelte områder kan det være fornuftig å tilby både digitale og fysiske kurs, og slik gi elevene større valgfrihet.
 

– Men å kjøre bil i trafikken, i det virkelige liv, det tror jeg det kan være vanskelig å erstatte. Men jeg tror vi kan gjøre mye i tillegg! Det er derfor ikke snakk om å erstatte noe, men heller tillegg og endringer, sier Kristiansen.


Learn har rundt 60 ansatte, og opplever at utviklingsprosjektet er mottatt med åpne armer internt.


– Å holde digitale kurs krever en litt annen lærerkompetanse. Du kan ikke møte opp og ta det på hælen. Vi har spesialister innenfor alle kursmodulene, og har nå fått en gjeng som elsker å holde disse kursene, sier Kristiansen.


Støtten fra Norges Forskningsråd er gitt i samarbeid med Skatteetaten som har etablert SkatteFUNN – en støtteordning for forskning- og utviklingsprosjekter (FOU) i næringslivet. Learns FOU-prosjekt «Digital trafikkopplæring» startet i 2021 og går til 2024.

Denne saken ble først publisert i magasinet Trafikkskolen, utgave 2/2022.
Drift av trafikkskole
facebook