
Undervisningsplan som verktøy
Trafikkopplæringsforskriften §1-2 punkt I sier:
Undervisningsplan: plan som viser hvordan den enkelte opplæringsinstitusjonen oppfyller forskriftens krav med de ressurser den har til rådighet.
Planen skal gi opplysninger om opplæringsinstitusjonens undervisningspersonell, kjøretøy, undervisningsmateriell, arbeidsmåter og bruken av øvingsområder.
Personlig læreplan?
Om vi ser på hva det står i Trafikkopplæringsforskriften om undervisningsplan ser vi at den krever noen formaliteter ved at den skal inneholde opplysninger om undervisningspersonellet, hva slags kjøretøy og undervisningsmateriell som benyttes. I tillegg skal undervisningsplanen inneholde arbeidsmåter og bruken av øvingsområder. Om vi ser nærmere på dette, kan undervisningsplanen bli trafikkskolens personlige læreplan?
Det er ingen tvil om at læreplanen er nøye utviklet og blir flittig brukt i undervisningen på de ulike trinnene. Med utgangspunkt i denne, kan lærerne ved trafikkskolen bidra med egne erfaringer og tanker rundt gjennomføringen av de obligatoriske delene. Dermed kan man sammen utvikle en undervisningsplan som ikke bare er et dokument for tilsyn, men også et godt arbeidsverktøy for alle.
Forskriften sier ingenting om at det er faglig leder som må utvikle undervisningsplanen, men faglig leder er ansvarlig for at det utarbeides. På denne måten kan også andre trafikklærere ved trafikkskolen være med å utvikle planen. Det kan være helt avgjørende for å få undervisningsplanen til å bli det verktøyet det er tiltenkt å være, at hver enkelt lærer føler tilhørighet til dokumentet.
Ved å ha et samarbeid om undervisningsplanen kan man i tillegg oppnå gode faglige diskusjoner som mange trafikklærere ønsker seg mer av. Dette kan føre til et sterkere faglig og sosialt samhold mellom kollegaer.
Rekk ut hånden
Videre kan man tenke seg at mange trafikklærere jobber alene på sin egen trafikkskole og på denne måten ikke har noen mulighet til å samarbeide om en undervisningsplan på trafikkskolen. Da er det en god mulighet til å rekke ut hånden til andre trafikkskoler i området for å få til et faglig samarbeid.
Undervisningsplanen skal selvsagt være tilpasset hver enkelt skole, men om du får noen innspill fra andre trafikklærere fra skoler i området kan dere åpne opp muligheter for nye øvingsområder og nye tanker rundt egen undervisningsmetode og arbeidsmåte.
Undervisningsplanen skal være et levende dokument som endres etter skolens behov og forhold generelt. Tenk på hvordan undervisningsplanen kan bli trafikklærerens verktøy og være en forlengelse av trafikkopplæringsforskriften og læreplanen. Blir undervisningsplanen brukt som et verktøy for trafikklærerne hos dere, eller er det et dokument for tilsyn?