Min handlekurv
0

Produkt lagt til i handlekurv
close
Total 0,00 kr
Gå til kassen
Meny
Shop
Min handlekurv
0

Produkt lagt til i handlekurv
close
Total 0,00 kr
Gå til kassen
NETTBUTIKK
Search
Search
Illustrasjon: Shutterstock.com/Melinda L

Tillit som grunnlag for læring

05.05.2025

Både tillit og trygghet er grunnleggende faktorer for å lære – dette er godt dokumentert innen pedagogisk og psykologisk forskning. Hvorfor er det slik? Og hvordan kan trafikklæreren bidra til at eleven har tillit og føler seg trygg i skolebilen?

Viktigheten av tillit og trygghet ser vi blant annet i begrepet «den nærmeste utviklingssonen» (ZPD) som den russiske psykologen Lev Vygotskij introduserte på 1920- og 30-tallet. Her beskrives hvordan en elev lærer best ved hjelp av støtte fra en kompetent veileder, slik som en trafikklærer i skolebilen.
 

Skal denne støtten være effektiv og virkningsfull må eleven ha tillit til trafikklæreren sin, og ha tro på at læreren skal hjelpe dem på en god måte.
 

Som trafikklærer gjelder det da å hjelpe eleven til å føle seg trygg i læringssituasjonen. Dette vil kunne redusere stress og frykt for å gjøre feil. Eleven vil også kunne bli mer mottakelig for veiledningen.

 

Tillit og trygghet gir bedre resultater

– Tillit og trygghet kan spille en veldig viktig rolle når man skal lære seg noe nytt. Forskning viser at elever som føler seg trygge og har tillit til læringsmiljøet ofte oppnår bedre resultater, sier Live Eidet, psykolog i Falck Helse.
 

Hun forteller at et trygt læringsmiljø blant annet kan bidra til å redusere opplevelsen av stress og engstelse, som kan gjøre det lettere å tenke klart og ta gode avgjørelser.
 

– Videre kan trygghet og tillit gjøre elever mer motiverte og engasjerte for å delta aktivt i læringsprosessen. En læringsprosess preget av trygghet og tillit kan også gjøre elever mer åpne for å ta imot tilbakemeldinger, og senke terskelen for å uttrykke egne tanker og meninger, som igjen kan fremme læring.
 

Mange ulike psykologiske faktorer kan spille inn når vi skal lære noe nytt.
 

– For eksempel kan vår emosjonelle tilstand påvirke vår evne til å lære, være oppmerksom og lagre informasjon. Videre kan våre tidligere erfaringer og kunnskap påvirke hvor effektivt vi lærer og hvordan vi best lærer noe nytt. Vår selvtillit og vår tro på egne evner til å mestre kan også påvirke vår motivasjon og utholdenhet i læringsprosessen, forklarer Eidet.

Live Eidet, psykolog i Falck Helse
Live Eidet, psykolog i Falck Helse

 

Viktig relasjon

Trafikkopplæring kan være stressende og oppleves overveldende, og det å ha en trygg og støttende relasjon til trafikklæreren kan bidra til at eleven lettere klarer å regulere seg og lære bedre.
 

– En god relasjon mellom elev og lærer kan også bidra til at læreren bedre forstår elevens individuelle behov og læringsstil, slik at undervisningen kan tilpasses og læringsutbyttet forbedres, sier hun.
 

Men hva skjer psykologisk når en elev føler seg trygg vs. utrygg i en læringssituasjon?
 

– Å føle seg trygg i en læringssituasjon kan støtte opp om hjernens evne til å bearbeide informasjon på en hensiktsmessig måte, løse problemer effektivt og huske det som læres. Forskning viser at en følelse av trygghet i læringen kan føre til bedre prestasjoner og høyere grad av emosjonell velvære, og gjennom dette legge grunnlag for bedre selvtillit.

Motsatt kan en følelse av utrygghet hemme læring gjennom for eksempel å skape økt tvil om egne evner og påfølgende unngåelse av utfordringer, skape motstand mot tilbakemeldinger grunnet oppfattelse av dette som kritikk, eller gjennom å redusere motivasjon for læringen, forklarer hun.
 

 

 

Psykologens tips til hvordan du som trafikklærer kan gjøre eleven trygg og skape tillit i skolebilen
Ulike tiltak kan være med på å legge til rette for et trygt læringsmiljø, og mange trafikklærere har nok allerede sine egne strategier og metoder for å oppnå dette. Her er noen forslag til tiltak man kan prøve.
1. Støttende holdning
Etterstreb en vennlig og støttende holdning, vis tålmodighet i møte med eleven, og vis forståelse for elevens bekymringer.
2. Tydelig kommunikasjon
Fokuser på klar og tydelig kommunikasjon med eleven, slik at de vet hva som forventes av dem. Kommuniser at eleven alltid kan komme med spørsmål. Lytt til eventuelle tilbakemeldinger og forsøk å justere undervisningen der det lar seg gjøre.  
3. Konstruktive tilbakemeldinger
Gi tilbakemeldinger på en konstruktiv og spesifikk måte, slik at fokus er på det eleven konkret kan forbedre. Du kan gjerne fortelle eleven om hvordan du vanligvis gir tilbakemeldinger for å skape forutsigbarhet, eller høre med eleven selv hvordan de foretrekker å få tilbakemeldinger.
4. Ros mestring
Gi ros og anerkjennelse når eleven mestrer. Inviter gjerne eleven til selvrefleksjon rundt egne styrker og svakheter i kjøresituasjonen. 
5. Vær en rollemodell
Fokuser på å være en god rollemodell, demonstrer rolig og kontrollert kjøring, og vis tålmodighet når eleven gjør feil.
Til slutt – ha fokus på å ta vare på deg selv i arbeidshverdagen. Ingen av oss kan mestre en krevende jobb uten god selvivaretakelse. Snakk med din leder eller dine kollegaer dersom du opplever jobben som krevende eller trenger støtte.
 

Denne saken ble først publisert i magasinet Trafikkskolen, utgave 1/2025.
Trafikkopplæring
facebook