Smakebiter fra etterutdanningen på Føreropplæringskonferansen
Gjennomgående for årets program var kompetanse, læring og trafikklærerens rolle knyttet opp mot nullvisjonen.
Flere smakebiter på etterutdanningen
Etterutdanning og regodkjenning av trafikklærere går i gang fra 01.01.25, og Norges Trafikkskoleforbund var invitert opp for å dele smakebiter fra etterutdanningens innhold.En av disse smakebitene omhandlet rus og trafikkopplæring.
- Tanken min er at vi kan «booste» selvtilliten til trafikklærerne […] ved å gi verktøy til å både være mer selvsikker, men også litt mer kvalifisert kunne si nei til elever de mistenker er beruset, sa Sondre Slettjord Tømte fra Utrykningspolitiet i en video for Norges Trafikkskoleforbund.
Trafikklærerens rolle i møte med rusede elever, tegn på rus og rusbruk blant unge er temaer som mange trafikklærere har ønsket seg i forbindelse med etterutdanningen. Dette har vist seg gjentatte ganger på undersøkelser og medlemsråd.
- Vi utvikler kurstilbudet vårt blant annet basert på de tilbakemeldingene vi har fått om hvilke områder trafikklærerne selv ønsker mer kompetanse. Det var spesielt gøy å kunne vise frem de første smakebitene på etterutdanningen, forteller Odd Thomas Hansen, nasjonal kompetanseansvarlig i Norges Trafikkskoleforbund.
Flere verktøy i vente til trafikklæreren
På scenen var blant annet Solveig Spæren, jurist i Norges trafikkskoleforbund for å snakke om konflikthåndtering.- Å kunne håndtere konflikter er viktig for å ivareta et godt arbeidsmiljø på trafikkskolen. Det er også viktig for å sikre en profesjonell ramme når vi kommuniserer med elever, foresatte og andre, forklarer Spæren.
I tillegg forklarte fagrådgiver Oda Berger Engelstad om gjennomføring av trinnvurdering, og Tore Johannesen snakket på vegne av Norges Trafikkskoleforbund om ADAS i føreropplæringen.
Konflikthåndtering, trinnvurdering, rus og diagnoser, teknologi og førerstøttesystemer, er temaer som trafikklærerne kjenner til i sin hverdag, og vil kunne møte igjen i forbindelse med etterutdanningen.
- Etterutdanningen skal bidra til oppdatering, utdyping og repetisjon av utdanningen som ligger til grunn og som er vesentlig for yrkesutøvelsen, sa Dag Terje Langnes fra Statens vegvesen.
Oda Berger Engelstad fra scenen på Scandic Hell.
Kurs og arrangement