Min handlekurv
0

Produkt lagt til i handlekurv
close
Total 0,00 kr
Gå til kassen
Meny
Shop
Min handlekurv
0

Produkt lagt til i handlekurv
close
Total 0,00 kr
Gå til kassen
NETTBUTIKK
Search
Search

Sammen redder vi liv

24.04.2023 | Jannike Bondevik
«Jeg ser på broren min og ser at han er bevisstløs».
Les Jannike Bondevik, styremedlem i Norges Trafikkskoleforbund, sin oppsummering av Trafikksikkkerhetskonferansen her! 
Sterke historier og rørende filmklipp av mennesker som har mistet sine nære og kjære satte tonen for tema på årets Trafikksikkerhetskonferanse. For er det sånn at vi nå har tatt to skritt frem og ett tilbake? 

Direktør i i Trygg Trafikk, Jan Johansen og avdelingsdirektør trafikksikkerhet i Statens vegvesen, Guro Ranes, er tydelige på at trafikksikkerhetsarbeidet er ferskvare og at arbeidet mot nullvisjonen må intensiveres for å nå etappemålene som er satt. Den norske samarbeidsmodellen må videreføres. Etter syv sammenhengende år på topp, har Sverige vippet oss av tronen, og kan titulere seg som best i Europa på trafikksikkerhet. 

Knut Smedsrud, sjef i UP, presenterte noen interessante grafer. Fartsovertredelser, uoppmerksomhet og ruspåvirket kjøring er fortsatt de tre store medvirkende faktorene til at dødsulykker skjer. Det kan imidlertid se ut som tiden der ungdom ikke anses som verstinger i trafikken, kan være forbi. Av anmeldte forhold i trafikken rager gruppen 18-24 år høyest på statistikken. De mellom 45 og 54 år rager også høyest på statistikken, i kategorien hvem som er tatt i ATK. 140 000 ruspåvirkete kjøreturer tas hver dag og selv om dette er statistikk, er realiteten at vi har et stykke å gå enda før nullvisjonsmålene er nådd. 

Og NULL er det eneste målet! Det sa Bård Morten Johansen, fagsjef i Trygg Trafikk, som også tok oss gjennom hva Safe System Approach innebærer og hvordan vi mennesker kan beskyttes selv når vi tar dårlige beslutninger i trafikken. 

Og av til må kanskje vi mennesker beskyttes litt fra oss selv. For hvilke krefter er det egentlig som påvirker beslutningene våre? Hvor mye er du villig til å betale for å gå på drømmekonserten og hvor mye skal du ha for å selge billetten din til noen andre? Jan-Ole Hesselberg er psykologispesialist og kom med noen artige tilnærminger til hvorfor vi er så rare,  hvorfor vi ikke er så rasjonelle som vi liker å tro og at holdninger ikke er synonymt med atferd. Av de 300 deltagende på konferansen var forøvrig gjennomsnittsprisen vi var villige til å betale for en konsertbillett på kr. 1600,-. Skulle vi selge den billetten, skulle vi derimot ha svimlende kr. 281 000,- for den. Tenk litt over det. 

Jan Petter Wigum, førstelektor ved Nord Universitet, presenterte interessant forskning på eye-tracking på MC. Ved å bruke en spesiell brille lar det seg gjøre å følge hvor fører ser og fokuserer med blikket under kjøring. Teknologi er på full fart inn i undervisningen og dette er definitivt noe man kan forvente å se mer av i fremtiden. 

Forskere fra både Transportøkonomisk institutt og SINTEF satte også viktige tema på dagsorden. Det er godt å vite at det finnes folk i trafikksikkerhetsbransjen som forsker på hvorfor dødsulykker skjer, eller om hjertesoner fungerer som de skal, om fartsgrensene burde settes ned og om automatiseringen av kjøretøy går for fort eller om førerkompetansen henger med i svingene. 

Volvo - det latinske ordet som betyr «jeg ruller». Hvor skal vi derimot rulle? Det kunne Eva Lahti fra Volvo Cars fortelle oss litt om. Føreratferd og sikkerhetsteknologi hører sammen. En av systemene vi kan forvente oss i biler i fremtiden er kamera som følger med på øyebevegelser og som kan forhindre at vi kolliderer ved at de varsler fører. 

Enkelte sikkerhetssystemer har vi allerede stiftet kjennskap til, og i blant annet Nederland og Frankrike er alkolås blitt en suksess for mange som til vanlig ville bli stoppet for alkoholpåvirket kjøring og fratatt lappen. Å miste førerkortet betyr ikke at man mister bilen, men med alkolås får man ikke startet bilen, med eller uten førerkort, og vi fikk høre hvordan dette hadde forandret livene i positiv retning for to alkoholikere. 

Det skjer mye spennende i Europa og det fikk vi høre om i et lynkjapt innlegg fra European Transport Safety Council i Brüssel.

Også i Norge er vi på når det gjelder utvikling.
Øystein Sundelin, Senior Public Policy Manager i Voi, fortalte om mulighetene som finnes ved såkalt geofencing. Elektriske sparkesykler kan ikke kjøres i enkelte områder og settes ned i fart i eksempelvis gågater. Hva om dette kan gjøres med andre kjøretøy også? Tanken er spennende og mulighetene er mange. 

Det er enkelt å tenke at vi ikke får nok positiv omtale om jobben vi gjør i trafikkskolebransjen. Spesielt når statistikk presenteres og det ofte oppleves som at andre aktører kastes mer glans over. Bildet er jo, som vi egentlig vet, veldig sammensatt. Det er sjelden vi hører at aktører som eksempelvis Norsk Førstehjelpsråd, ambulansetjenesten og helsevesenet ellers får omtale for de lave dødstallene i trafikken Det var innlegg fra disse aktørene på konferansen og det var interessant å høre hvordan de jobber for at vi skal være best mulig rustet om en ulykke skulle oppstå. De fortjener også skryt for jobben de gjør for null drepte og null hardt skadde i trafikken, sammen med oss og alle andre som bidrar. 

Samferdselsminister, Jon-Ivar Nygård, bekrefter at vi er mange som jobber for nullvisjonen, og at vi har en arena som Trygg Trafikk sin Trafikksikkerhetskonferanse er enormt viktig for alle aktører. Norges Trafikkskoleforbund er en svært viktig bidragsyter i trafikksikkerhetsarbeidet og administrasjonen og styret var representert, sammen med medlemmer fra flere fylkesavdelinger. 

Vi kan ha mange kamper vi skal vinne med andre i bransjen og vårt naboland i øst, men tittelen om å være best på trafikksikkerhet, den må vi kanskje akseptere at vi deler på - og det må være greit. Det viktigste er at vi sammen redder liv!

Jannike Bondevik
Styremedlem i Norges Trafikkskoleforbund 







 
Nullvisjonen
facebook