Regodkjenning og etterutdanning - rammene legges!
I et arbeidsmøte 21. juni ble de overordnede rammene diskutert. Norges Trafikkskoleforbund har fått innspill fra medlemmene gjennom medlemsundersøkelse og medlemsmøter, som ble videreformidlet i møtet.
Les mer om resultatene fra medlemsundersøkelsen her
- Vi opplever å ha et godt fundament å ta med oss inn i diskusjonene, og setter pris på at medlemmene har utvist stort engasjement i denne viktige saken for trafikklærerne, sier Rolf Gregersen, administrerende direktør i Norges Trafikkskoleforbund.
Relevant, oppdatert, og forsterke Nullvisjonen
De involverte aktørene har ulike roller og innfallsvinkler, men diskusjonene så langt har vist at det er bred enighet om mangt!Ikke minst intensjonene bak regodkjenningen og etterutdanningen, der aktørene er opptatt av at trafikklærerne må tilføres kompetanse som oppleves som relevant og oppdatert, samtidig som det utdyper og bygger videre på den kunnskapen trafikklærerne allerede har, og forsterker Nullvisjonen.
Nå skal alle gode tanker og intensjoner kokes ned i forskrifts form. Det første utkastet skal være klart i løpet av høsten.
God prosess
Det er mange detaljer som skal på plass, og mange hensyn å ta. Hyppighet og omfang er blant det som det nå må legges gode rammer for. Her har medlemmene i Norges Trafikkskoleforbund ønsket et omfang på om lag 10 timer i året, i en 5-års syklus.Medlemmene har også vært tydelige på at det i tillegg til en «grunnpakke» bør være egne opplegg for ulike førerkortklasser, samt for faglig leder. En stor andel ønsker at Norges Trafikkskoleforbund står i front som kursarrangør.
- Nå sitter vi rundt bordet når en forskrift blir til, med reell påvirkningskraft. Så langt har ikke diskusjonene avdekket store uenigheter mellom de involverte aktørene, sier Gregersen.
Tentativ milepælsplan
- Høringsutkast: Sendes ut desember 2023.
- Frist for ferdig opplegg: mars 2024
- Fastsettelse: juli 2024
- Iverksettelse: 1.januar 2025
Les mer:
Kunnskapsbasen: Regodkjenning og etterutdanning av trafikklærere Trafikkopplæring