
Nye endringer i trafikkopplæringsforskriften – dette er nytt
Spesialutdanning for BE og B96
§6-8 har fått nytt tredje og fjerde ledd. Det har nå blitt krav til spesialutdanning for trafikklærere klasse B96 og BE. Dette vil bli egen spesialutdanning ved Nord Universitet.Rammene for utdanningen er inntil videre uklare, og det gjelder også tidspunkt for når utdanningen er klar. Trafikklærere som allerede har godkjenning som trafikklærer klasse B96 og BE men ikke gjennomført lastsikringskurs for klasse C1 og C må gjennomføre dette før regodkjenning gis.
Nye krav til klasse T
§3-2 har fått en endring i første ledd som gjelder for klasse T, der kravet om vekt nå er fjernet. Kravet sier nå at det må være to sitteplasser.Norges Trafikkskoleforbund skriver i sitt høringssvar:
«Åpning for privat øvingskjøring med ATV/UTV er et fornuftig tiltak som bidrar til økt mengdetrening og bedre tilpasning til de kjøretøyene som elevene faktisk skal bruke i trafikken, noe vi mener vil være av stor betydning for trafikksikkerheten.»
Pedalsett og innvendig speil
I forskriften er denne endringen om speil gjort, markert i fet kursiv:§ 30-2 tredje ledd bokstav b skal lyde: b. ett ekstra innvendig speil eller en skjerm, og utvendige speil eller skjerm som gir sensoren tilstrekkelig utsyn bakover og på begge sider.
Angående ekstra pedalsett er dette lagt til:
§ 30-2 fjerde ledd skal lyde: Kjøretøy med annen drivlinje enn manuelt gir, skal ha pedalsett på ledsagersiden som kopler ut kjøretøyets fremdrift.
Norges Trafikkskoleforbund skriver i sitt høringssvar:
"Når det kommer til fjerde ledd så ser vi positivt på at bestemmelsen i større grad presiserer hva som kreves. Mange opplevde kravene som uklare etter forrige forskriftsendring. Gjennom dialog med trafikklærere og leverandører av pedalsett om den foreslåtte endringen, forstår vi at kravet ikke utgjør en stor utfordring forutsatt at løsninger der brems elektronisk overstyrer gass godkjennes. Løsninger der bremsen kutter fremdrift har hittil vært tilfredsstillende for de fleste kjøretøy. Dersom det ikke er mulig, anser vi det også som akseptabelt å innføre krav om en tredje pedal. Når det gjelder elbiler, er det imidlertid uklart hvordan kravet til en tredje pedal kan gjennomføres uten å bryte med typegodkjenning og fabrikantens garantier. Vi legger til grunn at Statens vegvesen avklarer disse spørsmålene i samarbeid med relevante aktører, og sikrer at allerede godkjente skolebiler ikke pålegges ettermontering."
Du kan se hele høringen om endringer i trafikkopplæringsforskriften her:
Endringer på vei også i EU?
Europarådet og Europaparlamentet har nådd en foreløpig enighet om oppdateringen av førerkortdirektivet. Dette vil ha betydning for utstedelsen av førerkort i hele EU. Noen av de viktigste endringene som kan ferdigstilles inkluderer:- Innen 2030 vil et enhetlig mobilførerkort være tilgjengelig for alle EU-borgere, plassert i den europeiske digitale identitetslommeboken.
- Samkjøring av medisinske screeningprosesser ved utstedelse av førerkort.
- Innføring av en prøvetid på minimum to år for nye sjåfører, med strengere regler for kjøring under påvirkning.
- Introduksjon av ledsaget kjøring med førerkort oppnådd ved fylte 17 år.