Min handlekurv
0

Produkt lagt til i handlekurv
close
Total 0,00 kr
Gå til kassen
Meny
Shop
Min handlekurv
0

Produkt lagt til i handlekurv
close
Total 0,00 kr
Gå til kassen
NETTBUTIKK
Search
Search

Ny teknisk løsning for å søke om regodkjenning åpner 1. juli

23.06.2026
Fra og med onsdag 1. juli kan du søke om regodkjenning som trafikklærer på Statens vegvesen sine nettsider. Her legges etterutdanningskurs og helseattest inn. Behandlingstiden på søknaden kan være opp til 4 uker. Er man i pulje 1 i etterutdanningen bør man derfor være ute i god tid med registreringen.
Statens vegvesen vil ikke komme med påminnelser til de som nærmer seg fristen for sin pulje.
 

Hver enkelt trafikklærers ansvar å følge med

Nasjonal kompetanseansvarlig i Norges Trafikkskoleforbund Odd Thomas Hansen oppfordrer alle trafikklærere til å følge godt med.

- Slik vi har forstått det er det hver enkelt trafikklærers ansvar å følge med på «din side» på vegvesen.no. Statens vegvesen vil ikke sende ut påminnelser eller advarsler til de som har godkjenning som snart løper ut. Om man ikke følger med vil godkjenning forsvinne og man vil ikke kunne jobbe som trafikklærer igjen før dette er på plass, forklarer Hansen.

Norges trafikkskoleforbund vil hjelpe medlemmene der de kan, men har altså ikke innsyn i Statens vegvesen sine systemer.

- Vi registrerer inn alle som har vært på kurs hos oss, og sender til Statens vegvesen, men har ikke mulighet til å etterkontrollere hvilken pulje du er i eller om du er godkjent. Det må hver enkelt gjøre selv, forteller Hansen.
 

Vær ute i god tid

Det kan være lurt å være ute i god tid både på egenregistrering og selve kursingen. Ytterste konsekvens kan være at du står på nyåret uten godkjenning dersom man har vært sent ute.

- Med tanke på at behandlingstiden er fire uker, er det dumt å vente så lenge som mulig med å gå på kurs. Kapasiteten mot slutten av året kommer kanskje til å bli utfordret, så ikke vent til langt utpå året med å starte etterutdanningen dersom du er i pulje 1, maner Hansen.

Fagrådgiver Anders Skaarer oppfordrer de som kan å passe på hverandre nå i innfasingsperioden.

- Kanskje faglig leder på trafikkskolen kan gå en runde med sine kollegaer og høre om man har sjekket hvilken pulje man tilhører, og om man har sendt inn det som trengs for godkjenning. Dette er nytt for oss alle, så jeg tenker det er fint å hjelpe hverandre å huske på de nye rutinene, sier Skaarer.
Kurs og arrangement
facebook