Trafikklærerutdanningen på Nord universitet i Stjørdal er populær – så populær at de hvert år siden oppstarten i 2004 kun har tatt inn en brøkdel av søkermassen.
Mange ønsker å bli trafikklærer
I høst økes antallet studieplasser fra 100 til 125. Håpet er at flere av studentene vil gå videre og utdanne seg til å bli tungbillærere.
Tre ganger så mange søkere som studieplasser
– Grunnutdanningen har hvert år mellom 2,5 og 3,5 søkere med førsteprioritet per studieplass, sier Rikke Mo Veie, leder trafikkfag ved Nord universitet.
Trafikklærerstudiet er et av studiene ved universitetet med flest søkere per studieplass. Siden utdanningens oppstart har det aldri vært noe problem å fylle opp studiet med trafikklærerstudenter.
– Det er alltid spennende å se hvor mange som søker seg inn fra år til år, men vi vet at det aldri blir et problem å fylle studieplassene for grunnutdanningen. Det som derimot er vanskeligere er å få nok kvalifiserte søkere til trafikklærer tunge kjøretøy, sier hun.
Vanskeligere å fylle trafikklærer tunge kjøretøy
Siden 2016 har i snitt 28 studenter søkt seg videre til trafikklærer tunge kjøretøy, men av disse søkerne utdannes det omtrent 15 tungbillærere i året ved Nord universitet.
– Søkertallene for tungbil er dessverre høyere enn de som starter på utdanningen. Det er ikke kapasiteten hos oss som er problemet, men antallet kvalifiserte søkere, forklarer Mo Veie.
Årsaken til at en søker ikke er kvalifisert kan for eksempel være manglende praksis, at studenten ikke har grunnutdanningen som trafikklærer, eller mangel på førerkort i riktig klasse.
Departementet og politikere har etterspurt utdanning av flere trafikklærere med erfaring som yrkessjåfør, skriver Nord universitet på sine nettsider. Nå er realkompetansekravet på grunnutdanningen for trafikklærere justert, noe Mo Veie håper på sikt vil gi flere søkere til studiet trafikklærer tunge kjøretøy.
– Tidligere hadde vi et krav om generell studiekompetanse eller tilsvarende i utvalgte fag også for realkompetansesøkerne, nå er inntakskravet å kunne dokumentere tilstrekkelig kunnskap i norsk og engelsk tilsvarende VG1, og ha relevant, lønnet arbeidserfaring i fem år. Dersom videreutdanning til trafikklærer tunge kjøretøy er aktuelt, er kravet at tre av de fem årene må være allsidig sjåførpraksis som yrkessjåfør, forteller hun.
Teknologi og praksis – hånd i hånd
Teknologien blir stadig mer implementert i hverdagen vår, også i trafikklærerutdanningen.
– Både de teknologiske mulighetene vi har i undervisningen og i bilene er med på å skape fremtidens trafikklærere, sier Rolf Robertsen, førstelektor ved Nord universitet.
Han kan fortelle at det nå er mindre av den tradisjonelle forelesningsstilen i klasserommene, og at undervisningen tilpasses mer til hver elev og hva de måtte ønske.
– Når det kommer til bilene våre følger vi teknologien og holder oss oppdatert på det som skjer i bransjen. Vi holder en realistisk kurs med tanke på retningen teknologien utvikler seg i. Bilene trenger førerstøtte og førerhjelp i mange år fremover, og vi ser et spennende skjæringspunkt som studentene får oppleve og erfare både gjennom teoretisk og praktisk undervisning, sier Robertsen.
Dette gjør trafikklærerutdanningen mer og mer rustet for fremtiden.
Rolf Robertsen og Rikke Mo Veie fra Nord universitet.
I stadig utvikling
Trafikklærerutdanningen er hele tiden i utvikling, og på Nord universitet implementeres stadig forskning og nyvinninger inn i fagene.
– Vi følger med på alt fra pedagogikk, psykologi, samferdsel og forskning, slik at vi finner nye måter å aktivisere studentene våre på, sier Robertsen.
Mo Veie legger til at det ligger i et universitets natur å både forske selv og å presentere ny forskning til studentene.
– Et eksempel på egen forskning som kommer studentene til gode er når ansatte hos oss skriver vitenskapelige bøker, som studentene igjen bruker i utdanningen sin, forklarer hun.
Studentene ved Nord universitet er også informanter i andres forskningsarbeid. Et eksempel er forskning på bruk av simulator som verktøy i undervisningen, og hvordan dette fungerer både for lærer og student.
Praktisk yrke
Yrket som trafikklærer er praktisk, variert og sosialt. Det kreves en god dose både menneskelig innsikt og faglig tyngde, for å tilby elevene målrettet opplæring av høy kvalitet.
– Det er ingen tvil om at trafikklæreryrket er praktisk. Men vi må ha begge deler, både forskningsbasert undervisning og en god porsjon praksis. Dette er det viktig å balansere, sier Mo Veie.