Min handlekurv
0

Produkt lagt til i handlekurv
close
Total 0,00 kr
Gå til kassen
Meny
Shop
Min handlekurv
0

Produkt lagt til i handlekurv
close
Total 0,00 kr
Gå til kassen
NETTBUTIKK
Search
Search
- For ett år siden skulle ikke junior ha lappen. Nå har han ombestemt seg, etter samtaler med far og mor. Førerkort betyr mye for friheten, sier Jan Grannegård, en av fedrene som hadde tatt turen til foreldrekveld.

Legg til rette for øvelseskjøring!

05.07.2023
I en fredet murvilla på Hønefoss er det et yrende liv, en helt vanlig tirsdag. Støyten Trafikkskolesenter holder foreldrekveld! Her møtes spente foreldre som snart skal innta passasjersetet, med poden bak rattet… 
- Vi startet med foreldrekvelder for 4-5 år siden, etter å ha fått veldig mange spørsmål fra foreldre. Men vi har aldri hatt så mange påmeldte som nå, sier Jarle Hoddevik på Støyten Trafikkskolesenter, mens rundt 30 ivrige foresatte strømmer inn dørene. 
 

Skrekkblandet fryd

Og at foreldrene kan lure, grue og gruble, er kanskje ikke så rart. For kan du stole på at poden bremser når du sier brems?
 
- Det er skrekkblandet fryd. Datteren min gleder seg, men jeg er litt spent, sier Lise Thorsgaard. Hun har fått anbefalt kurset fra noen som har vært på det før. 

- Det vanskeligste blir nok å ha kontroll på egne følelsesreaksjoner, slik at jeg ikke er den som skaper farlige situasjoner, sier Thorsgaard. Datteren fyller 16 år på høsten, så det er fortsatt noen måneder igjen før Thorsgaard skal sette seg i passasjersetet. 
 

- Dere er en viktig del av Nullvisjonen!

Det er det aller kjæreste de har, som snart skal bli herre over gass og brems. Først med foresatte og trafikklærer. Så helt alene. 

- Dere er en viktig del av Nullvisjonen. Dere skal sørge for at barna deres er trygge i trafikken når de får førerkort, sier Hoddevik.

Heldigvis har elevene god tid. Norge er det eneste landet i Europa, ja kanskje i verden, der man kan bruke to år på å øvelseskjøre. I Danmark er det ikke tillatt med privat øvelseskjøring i det hele tatt. 

Hoddevik går gjennom hovedmålene for opplæringen i Norge. Det handler om holdninger og refleksjon, ikke bakkestart og lukeparkering. 

- Det er en sosial handling å kjøre bil. Mennesket i trafikken er grunnfilosofien. På Trafikalt grunnkurs har de enda ikke kjørt bil, likevel er det dette vi snakker om, sier Hoddevik. 
 

- Skulle ikke ha lappen

Jan Grannegård er blant fedrene som har tatt turen til foreldrekveld. Med solid bakgrunn i Forsvaret, har han øvelseskjørt med soldater i både stridsvogn og andre store kjøretøy. 

- For ett år siden skulle ikke junior ha lappen. Nå har han ombestemt seg, etter samtaler med far og mor. Førerkort betyr mye for friheten, sier Grannegård. 

Fra barna var små har Grannegård tatt de med på alt fra dekkskift til reparasjoner. Nå er det meste på bilen automatisert – ikke minst girkassa!
 

Automat eller manuell? 

- Hvor mange her har barn som har bestemt seg for å kjøre automat på trafikkskolen, spør Hoddevik forsamlingen. Kun fire rekker opp hånda. 

På landsbasis har andelen som tar førerkort med automatgir steget fra kun 18 prosent i 2018, til hele 51 prosent i 2022, ifølge tall fra Statens vegvesen. Oslo utpeker seg, med en andel på hele 69 prosent som kjørte opp med automatgir i 2022.  

Hoddevik vil ikke gi noen klar anbefaling om det ene eller andre, men ber de tenke seg om. 

- De er 15-16 år nå, og skal ta lappen om to år. Det finnes nesten ikke biler å få kjøpt med manuell giring, og skal de leie bil i utlandet, må de være over 23 år. Det er åtte år til, påpeker Hoddevik. 

Om familien kun har automat i garasjen hjemme, og poden ønsker å gå for manuell, så kan også det by på utfordringer med å få nok øving.

- Ja, det blir dyrt, utbryter en av foreldrene.  
 

Foreldrene spiller en viktig rolle

For det er klart at øvelse gjør mester, og trafikken er ikke et unntak. Her spiller foreldrene en viktig rolle, ved å legge til rette for mye øvelseskjøring gjennom hele opplæringsløpet. 

På foreldrekvelden får foreldrene tips og råd om smarte veivalg for øvelseskjøring, hvordan de kan komme i gang og hvordan øvelseskjøringen hjemme kan spille godt på lag med arbeidet som gjøres på trafikkskolen. I begynnelsen vil det ta tid, og øvelseskjøringen er en egen aktivitet. Lengre ut i opplæringsløpet kan poden bli familiens nye faste sjåfør, hvor enn de skal. 

- Bygg dere gradvis opp sammen med den dere øvelseskjører med. Et godt råd er å ikke begynne på E18, oppfordrer Hoddevik. 
 
Trafikkopplæring
facebook