Min handlekurv
0

Produkt lagt til i handlekurv
close
Total 0,00 kr
Gå til kassen
Meny
Shop
Min handlekurv
0

Produkt lagt til i handlekurv
close
Total 0,00 kr
Gå til kassen
NETTBUTIKK
Search
Search

Lange ventetider på førerprøver - uholdbart for trafikkskolene

17.11.2025
Uforutsigbarhet og lange ventetider preger fortsatt trafikkskoler og elever i hele landet. Statens vegvesen erkjenner at løsningen ikke fungerer og beklager. - Vi har forventninger til at Statens vegvesen leverer basert på det bransjen har behov for, sier Norges Trafikkskoleforbund.
Se saken på Dagsrevyen her.

Les saken på nrk.no her.

Les mer om tiltakene Statens vegvesen har iverksatt her.
 

Uholdbart for skolene

Daglig leder i Norges Trafikkskoleforbund, Ingunn Haavi Finstad, kjenner igjen problemene flere i bransjen nå sliter med.

- Når prøvedatoene enten flyttes eller er langt frem i tid, må flere stadig endre timeplaner og ressursene til trafikkskolen. Det er krevende merarbeid for trafikkskolene, hvor de fleste heller ikke har mange ansatte som kan rokkeres om, sier Finstad.

Eksempler fra august 2025 viser at det på 9 av 41 undersøkte trafikkstasjoner ikke var tilgjengelige prøver i det hele tatt – dette utgjør 22 prosent av de undersøkte stedene. I sentrale strøk som Lillestrøm, Drøbak, Kongsberg og Haugesund var det ingen ledige prøver. Enkelte steder, som i Lillestrøm og Drammen, må du nå vente helt til mars. Andre steder er første ledige prøve i april.
 

Venter på svar fra samferdselsministeren

Norges Trafikkskoleforbund har gjentatte ganger løftet bekymringen til Statens vegvesen, og etter hvert til Samferdselsdepartementet.

Forbundet venter fortsatt på svar på et brev som gikk til samferdselsminister Jon-Ivar Nygård i august. Norges Trafikkskoleforbund har vært i flere runder med dialog med Statens vegvesen angående temaet.

- Vi opplever fortsatt situasjonen som uholdbar for ttafikkskolene. Dagens situasjon går både ut over trafikkskolene og elevene, forteller Finstad.
 

Store konsekvenser

Den lange ventetiden går utover trafikklærernes arbeid og virke.

- Mange opplever at det blir vanskelig å planlegge og gjennomføre et godt opplæringsløp, når rammene er såpass usikre som nå. Elevene fortjener en strukturert og effektiv opplæring. Om det er lenge mellom endt opplæringsløp og førerprøven må de i verste fall bruke ekstra tid og penger på vedlikeholdstimer, sier Finstad.

Dette er spesielt belastende for yrkessjåfører og andre som trenger førerkort for å jobbe. Samtidig som tungtransporten har et stort rekrutteringsbehov, går flere elever i månedsvis og venter på førerprøve etter endt opplæring.

- Vi har medlemsskoler der elever går og venter i flere måneder mens de egentlig hadde vært klare til å ta førerprøven og gå ut i jobb. Noen mister jobbmuligheter, og flere må få støtte fra NAV mens de venter. Det kunne vært unngått, mener Finstad. 

Dersom en elev ikke består førerprøven, kan det gå ytterligere fire måneder før neste mulighet. Dette gir utfordringer med vandelsattesten, som har en gyldighet på seks måneder. I noen tilfeller må eleven søke om vandelsgodkjenning på nytt, noe som forlenger ventetiden ytterligere.
Drift av trafikkskole
facebook