Min handlekurv
0

Produkt lagt til i handlekurv
close
Total 0,00 kr
Gå til kassen
Meny
Shop
Min handlekurv
0

Produkt lagt til i handlekurv
close
Total 0,00 kr
Gå til kassen
NETTBUTIKK
Search
Search

Førerprøver og ventetid

03.06.2025
- Vi er kjent med utfordringene dere skisserer, og vi har også indikasjoner på at det er verre nå enn på samme tidspunkt i fjor, sa Heidi-Kristin Herbst i Statens vegvesen, da hun møtte Norges Trafikkskoleforbund for å diskutere førerprøvesituasjonen.

Norges Trafikkskoleforbund får nå en rekke henvendelser fra medlemsskoler over hele landet, som er frustrerte over lange ventetider, få eller ingen tilgjengelige prøver og gjennom det en uforutsigbar opplæringssituasjon. Dette var bakteppet for møtet Norges Trafikkskoleforbund tok initiativ til.
 

- Det er alltid et godt utgangspunkt å ha samme virkelighetsoppfatning. Vi er glade for at Statens vegvesen ser ut til å ta problemet på alvor, og ser frem til at løsningene de skisserer begynner å virke i praksis, sier Ingunn Haavi Finstad, daglig leder i Norges Trafikkskoleforbund. 
 

- Fullt fokus på å få ut flere prøver

Statens vegvesen har et internt mål om 5-7 uker ventetid, hvor 5 uker er det mest ideelle. Flere steder i landet er imidlertid ventetiden nå opp mot 16 uker. Andre steder er det ingen tilgjengelige prøver i det hele tatt.  
 

- Vi ser det samme som dere, og har nå fullt fokus på å få ut flere prøver. Vi har et internt regime på å legge ut prøver 10 uker frem i tid. Dette endrer vi på nå. Vi har gitt alle trafikkstasjoner beskjed om å nå legge ut 80 prosent av all vår kapasitet, for resten av året, sier Heidi-Kristin Herbst, avdelingsdirektør for Trafikant i Statens vegvesen.
 

Statens vegvesen mener de har nok sensorer, men at planleggingen og utnyttelsen av kapasiteten ikke har vært god nok. De ser også på den totale arbeidsbelastningen for sensorene, slik at førerprøver har hovedprioritet.   
 

Når det gjelder teoriprøver er det fortsatt ikke aktuelt for Vegvesenet å gjeninnføre drop in fremfor timebestilling. De mener dagens løsning utnytter kapasiteten hos skrankepersonellet på en bedre måte. Vegvesenet måler ikke ventetid på teoriprøver, men mener 2 uker er det ideelle. De ser imidlertid i systemet at det er en høy andel ubenyttede timer.

 

Flere sensorer med kompetanse på tungbil og MC 

Det er nå i overkant av 300 sensorer i Statens vegvesen. Det har lenge vært høy gjennomsnittsalder, og gjennom det stor avgang. I tillegg er det en del sykefravær. Vegvesenet ansetter stadig nye sensorer, som da må gjennom opplæring.  
 

Norges Trafikkskoleforbund får stadig tilbakemeldinger fra trafikklærere som opplever at «den ene» sensoren på MC eller tungbil er blitt sykmeldt, noe som får store konsekvenser for tilgangen på førerprøver.  
 

- Vi har færrest sensorer på tungbil og MC, og det er særlig på det området at det har vært en del ambulering mellom ulike trafikkstasjoner. Vi ser nå at vi trenger flere med den spisskompetansen, og skal derfor sende flere på etterutdanning. Det vil gi oss bedre fleksibilitet, sier Herbst.  
 

Så lite ambulering som mulig 

Mens det for få år tilbake var et mål å ha sensorer på få steder, og så ambulere, går nå Statens vegvesen i motsatt retning. De ansetter nå sensorer på flere lokasjoner, og ønsker ikke å ha personell som fast ambulerer.  
 

De som likevel må ambulere, for eksempel i Nord-Norge og enn så lenge også andre steder i landet, er imidlertid oppfordret til å jobbe overtid for å få gjennomført så mange førerprøver som mulig.  

 

Bedre informasjon ved avlyste førerprøver?  

Statens vegvesen innførte fra 1. april i år en kompensasjonsordning ved avlyst førerprøve. Les mer om det her..

 

Vegvesenet oppgir at de har mottatt en god del krav, og håper at ordningen blir godt mottatt. De er opptatt av at det kun skal være sykefravær som utløser en avlysning eller flytting av prøve innenfor samme døgn.  
 

Førerprøven er et forhold mellom Statens vegvesen og kandidaten. Likevel vil en avlysning få konsekvenser for trafikkskolen. Norges Trafikkskoleforbund ber om at også trafikkskolene får direkte beskjed om endringer.  
 

- Dette får vi ofte tilbakemeldinger om fra skolene. Det kan være teknisk problematisk, men dette må vi nok se litt nærmere på, sier Herbst.

Drift av trafikkskole
facebook