Min handlekurv
0

Produkt lagt til i handlekurv
close
Total 0,00 kr
Gå til kassen
Meny
Shop
Min handlekurv
0

Produkt lagt til i handlekurv
close
Total 0,00 kr
Gå til kassen
NETTBUTIKK
Search
Search

Hva skjer i faggruppene? Et blikk på hva faggruppene jobber med

22.12.2025
Norges Trafikkskoleforbund har faggrupper i alle førerkortklasser, og faggruppene har en langt viktigere funksjon enn det som ofte er synlig. Det handler ikke bare om etterutdanning, høringssvar og fagdager – det handler også om å være med på å forme fremtidens føreropplæring.

Faggruppene er bindeleddet mellom dere som jobber ute i felten og forbundet sentralt, og kanskje det viktigste forumet vi har for faglig utvikling, kvalitetssikring og påvirkning. Hver faggruppe består av engasjerte trafikklærere med faglig tyngde innen sin førerkortklasse. Dette er folk som kjenner hverdagen som trafikklærer, utfordringene i hver enkelt førerkortklasse, og de som daglig møter elevene.
 

Derfor er det faggruppene bidrar med så verdifullt – de bruker erfaringer og kunnskap fra det daglige i forbindelse med høringer, planlegging av kurs, innhold på fagdager og andre faglige spørsmål. Som fagrådgiver har jeg hver eneste uke behov for innspill fra faggruppene. 
 

En del av arbeidet til faggruppene er å arrangere fagdager. Fagdagene er ikke bare faglig påfyll, men også arenaer for erfaringsdeling, refleksjon og oppdateringer. Det har nylig vært arrangert fagdag på tyngre klasser.
 

Nå står snøscooter og MC snart for tur. Fagdag på snøscooter ble arrangert 6. november på Gardermoen, og MC-fagdag vil bli arrangert i forbindelse med MC-messa på Lillestrøm 27. februar. Begge med spennende temaer innenfor klassene – benytt anledningen til å melde dere på.

Gå til kurskalender

Vi ser det som viktig å gjøre vår egen undervisning enda bedre, og å bidra til at hele bransjen beveger seg i riktig retning. I en tid med raske endringer – elektrifisering, digitalisering og nye trafikksikkerhetsutfordringer – er dette arbeidet mer relevant enn noen gang. 
 

I Norges Trafikkskoleforbund er det bred enighet om at faggruppene må ha både tillit og handlingsrom. Det er her mye av den faglige utviklingen skjer. Selv om du ikke er med i noen av faggruppene så ikke vær redd for å komme med innspill eller gode forslag. 
 

Det er for tiden stor aktivitet i flere faggrupper i forbindelse med høringer om endringer i trafikklærerforskriften og trafikkopplæringsforskriften, og i forbindelse med etterutdanningen.
 

Siste nytt fra faggruppe klasse AM 147

Her foreligger det et forslag om endring av forskrift og læreplan kl AM 147. I den forbindelse har faggruppa først bidratt i arbeidsgruppen som kom med forslag til ny opplæringsmodell. Videre har faggruppa jobbet med høringsforslaget som kom fra Statens vegvesen. Her har vi hatt en rekke kommentarer og forslag til endringer.
 

I høringen lå det blant annet et forslag om å innføre førerprøve i klassen. Her var vi tvil om medlemmenes syn på dette, så vi gjennomførte en spørreundersøkelse hos de som underviser på AM 147. Resultatet var at gruppa var delt med en liten overvekt av de som ikke vil ha førerprøve i klassen. Utfra det arbeidet som har blitt gjort i faggruppa har vi sendt inn et høringssvar. Nå er det bare å vente i spenning på resultatet.
 

Høringen ligger tilgjengelig på SVVs sider og vårt høringssvar er tilgjengelig på vår nettside.
 

Siste nytt fra faggruppe klasse A

Denne faggruppen har vært preget av høy aktivitet det siste halvåret, og her har det vært etterutdanning i A-klassene som har stått i fokus.
 

Når det gjelder prosessen i forbindelse med etterutdanning, starter denne med at organisasjonene og aktører i bransjen inviteres til å komme med innspill og forslag knyttet til etterutdanningen. Dette foregår i et såkalt fagråd.  
 

Basert på forslagene som blir lagt fram i fagrådet utarbeider Statens vegvesen et forslag til innhold, rammer og gjennomføring til etterutdanningen. Dette forslaget blir sendt til aktørene der vi kan komme med nye kommentarer og innspill. Deretter vil det endelige resultatet bli tatt inn i Forskrift om etterutdanning og regodkjenning av trafikklærere. 
 

Faggruppen brukte mye tid på å forberede forslag til innhold i etterutdanningen. Her hadde vi flere faggruppemøter og en undersøkelse blant medlemmene om hva de anså som viktig i etterutdanningen på MC. På den måten hadde vi gode muligheter til å påvirke innholdet i etterutdanningen. 
 

Denne prosessen er stort sett lik uavhengig av førerkortklasse og tilsvarene arbeid foregår også i de andre førerkortklassene. Dette viser den viktige funksjonen faggruppene har, og vi setter stor pris på det arbeidet medlemmene gjør. 
 

Vi oppfordrer også de medlemmene som har forslag enten det er i forbindelse med etterutdanning eller andre ting om å ta kontakt.
 

Siste nytt fra faggruppe tungbil

Årets tungbilseminar ble avholdt på Gardermoen 28.-29. august. Det var godt oppmøte og praten gikk fra tidlig morgen til sen kveld. Seminaret var gjennomgående preget av gode spørsmål under innleggene og gode diskusjoner i etterkant.  
 

Den røde tråden for seminaret var yrkessjåføren. I den forbindelse hadde vi i faggruppe tungbil samlet inn noen ulike aktører som snakket om dagens og fremtidens yrkessjåfører. Torsdag begynte vi med forventninger til yrkessjåføren med både NAF trafikksenter, VY Buss og Ruter. Temaet engasjerer, og det er mange tanker og meninger rundt hvordan vi sammen kan bidra til god kompetanse hos yrkessjåførene.
 

Etter lunsj hadde Vetle Høivang, organisasjonspsykolog fra PwC gode poenger og interessante fakta om generasjon Z (de som er født mellom 1997 og 2012). Scania fikk delt mye om hva som egentlig befinner seg i «skya» og svart på mange spørsmål fra salen. Siden fikk Harald Osland Sandvik fra Nord universitet avsluttet dagen med informasjon om den nye utdanningen som akkurat har startet der – Trafikklærer tunge kjøretøy.  
 

Det var godt oppmøte allerede da Dieter Ursin fra Statens vegvesen startet opp fredag morgen. Han kom med gode innspill fra tilsyn med grunnutdanningen, i tillegg til litt oppdateringer fra Vegvesenet. Så fikk Volmax ordet for å snakke om førerstøttesystemer i Volvo. Før lunsj fikk også Halldis Indrevåg fra Teoritentamen presentert og demonstrert deres YSK klasseromsressurs med god hjelp fra deltagere i salen. Dette er en god ressurs som alle trafikkskoler har anledning til å benytte seg av.
 

Selv etter lunsj fredag holdt mange stand, og var klare for å høre Thor Owe Holmquist fra Nord universitet snakke om fremmedspråklige i trafikkopplæringen, og hans erfaringer omkring dette. Fredagens siste innlegg kom fra Rita Kristiansen fra voksenopplæring i Bærum kommune. Her fikk vi en rask gjennomgang av hvordan det fungerer å komme til et nytt land og lære språket, for å skape forståelse for utfordringene fremmedspråklige elever kan oppleve. Det er liten tvil om at vi som trafikklærere også kan gå inn i oss selv når det gjelder kommunikasjonen ut til elevene, og dra nytte av bedre forståelse for deres situasjon.  
 

Faggruppen på tungbil er veldig fornøyd med årets seminar og håper de andre som var til stede også er det. I ettertid har vi sett på evalueringen og vil bruke disse svarene for å videreutvikle tungbilseminaret til neste gang. I utgangspunktet var planen vår å avvente med tungbilseminar til 2027 nå, men her ønsker vi deres innspill.
 

Er det ønskelig med tungbilseminar også i 2026, eller bør det vente til 2027? Send gjerne din tilbakemelding på kurs@ntsf.no.
 

Ønsker du kontakt med en av faggruppene i Norges Trafikkskoleforbund?

Her finner du mer informasjon om de ulike faggruppene, samt kontaktinformasjon.



Denne saken ble først publisert i magasinet Trafikkskolen, utgave 2/2025.
 
Trafikkopplæring
facebook