Min handlekurv
0
Produkt lagt til i handlekurv
close
Total 0,00 kr
Gå til kassen
Meny
Shop
Min handlekurv
0
Produkt lagt til i handlekurv
close
Total 0,00 kr
Gå til kassen
NETTBUTIKK
Search
Search

Hjemmel for krav til etterutdanning og regodkjenning

16.12.2019

I Nasjonal tiltaksplan for trafikksikkerhet på veg står det skrevet i tiltak 57 at «Statens vegvesen vil utarbeide nye krav til etterutdanning samt innføre en regodkjenningsordning for trafikklærere». Innføringen av dette forutsetter hjemmel i vegtrafikkloven, en prosess som nå er i gang da regjeringen fredag i forrige uke fremmet et lovforslag til Stortinget.

Samferdselsdepartementet foreslår i proposisjonen flere endringer i vegtrafikkloven. Blant annet åpnes det opp for å stille krav om etterutdanning og regodkjenning av utdanningspersonell og faglige ledere. I dagens regelverk stilles det krav om faglig utvikling hos undervisningspersonell samt krav om etterutdanning for å undervise i enkelte klasser, men det er ikke et generelt krav om etterutdanning for alle trafikklærere. Nå åpnes det altså opp for et generelt krav, noe som begrunnes med store forskjeller på kompetanse hos faglige ledere og trafikklærere.
 

Formålet med lovforslaget er både tydeliggjøring av eksisterende regelverk samt nye forskriftsreguleringer, hvilket har til hensikt å bidra til god kvalitet på føreropplæringen. Forslaget sikrer klar hjemmel for å fastsette nye forskriftsreguleringer om periodisk etterutdanning av trafikklærere og faglige ledere, strengere kompetansekrav til faglige ledere/trafikklærere som skal utføre særlig krevende oppgaver (som der den faglige lederen skal bidra i utdanningen av nye trafikklærere) samt krav til kursarrangør.


Her kan du lese hele lovforslaget.
 

Kompetansen blant trafikklærerne har blitt omtalt og diskutert i ulike sammenhenger de siste årene. Både i Nasjonal transportplan 2014–2023, Nasjonal tiltaksplan for trafikksikkerhet på veg 2014–2017 og Statens vegvesens handlingsprogram 2014–2017 fremheves viktigheten av høy kvalitet på føreropplæringen. I rapporten Evaluering av norsk føreropplæring etter 2005 var det et gjennomgående funn at trafikklærerne har behov for et betydelig kompetanseløft. I sin rapport Utdanning og kompetansebehov blant trafikklærere i Norge, konkluderer SINTEF med at utdanningsnivået er svært varierende blant dagens trafikklærere. I rapporten kom det også frem at mange ønsker å forbedre egen kompetanse og at flere gjør dette allerede.
 

ATL ser positivt på lovforslaget

ATLs administrerende direktør, Torgeir Abusdal, imøteser endringen. - ATL har senest tidligere i år etterspurt prosessen, og vi ser positivt på lovforslaget som nå foreligger. Vi ser på dette som et kompetanseløft som vil styrke bransjen og bransjens legitimitet. Det overordnede formålet med disse endringene er å styrke trafikksikkerheten, og det er noe ATL alltid stiller seg positivt til.

facebook