Etterutdanning – retningslinjene er her
Her finner du forskriften og retningslinjene:
Statens vegvesen – etterutdanning og regodkjenning av trafikklærere
Statens vegvesen gir overordnede rammer og føringer på det faglige innholdet. Det vil så være opp til kursarrangører og kurstilbydere å konkret beskrive sitt kursopplegg, i søknadene for godkjenning.
Slik blir innholdet i perioden 2025-2030
Bakteppet og gjennomgående tema for etterutdanningen, er samfunnsoppdraget og yrkesetikk for den enkelte trafikklærer. Yrkesstolthet, bærekraft og mobilitet er elementer å bruke i denne sammenheng.
Generell del – tre dager:
Trafikklærer skal:
- Kunne forstå og anvende læreplanens generelle del
- Læreplanforståelse
- Relevante arbeidsmåter og metoder
- Ha økt forståelse for sammenhengen mellom forskrift, læreplan og undervisningsplan
- Videreutvikle forståelse for teknologi
- Førerstøttesystemer og teknologisk utvikling i kjøretøy
- Teknologi i opplæring, hvordan få det til?
- Vegsystemer
- Ha økt bevissthet rundt egen kjøremåte
- Forstå hvilken betydning dette har for opplæring og vurdering
Generell del – to dager:
Kurstilbyder lager kurs, og søker med bakgrunn i dette. Innholdet må være relevant for trafikklærer eller faglig leder. Både digital, teoretisk og praktisk øving er sannsynlig å få til.
Klassespesifikt - BE
Trafikklærer skal:
- Videreutvikle kompetanse innen lastsikring
- Lastsikring - praktisk rettet.
- Videreutvikle forståelse for gjennomføring av sikkerhetskurs på vei, trinn 4.
- Bruken av øvingsområdet.
- Aktiviteter og arbeidsmåter
- Ha økt forståelse for forskrift og læreplan
- Pedagogikk, didaktikk og arbeidsmåter
- Undervisningsplaner.
- Individtilpasset opplæring.
- Videreutvikle forståelse for gjennomføring av trinnvurdering
- Trinnvurdering – forståelse for hvorfor.
- Rett bruk av disse timene.
Faglig leder
Faglig leder skal:
- Ha økt forståelse for viktigheten av Trafikkopplæringsforskriften § 6-15. Bidra til bevisstgjøring rundt hvorfor faglig leders plikter er viktig.
- Kunne anvende kollegaveiledning i praksis.
- Ha økt forståelse for vurdering. Mange begrep, hva og hvordan/når brukes de?
- Bevisstgjøres viktigheten av årlig plan, veiledning og kontroll. Dokumentasjon av veiledning og kontroll. Motiveres til involvering av trafikklærer.
- Ha økt forståelse for viktigheten av en oppdatert undervisningsplan. Bruke den og vektlegge involvering av trafikklærer i utviklingen. Eieforholdet som den enkelte lærer har. Øvingsområder og arbeidsmåter som tema.
Les mer om «Trafikklærerforskriften» her:
Forskriften er her - faglig leder klasse B og BE skal først i gang
Kurs og arrangement