Min handlekurv
0

Produkt lagt til i handlekurv
close
Total 0,00 kr
Gå til kassen
Meny
Shop
Min handlekurv
0

Produkt lagt til i handlekurv
close
Total 0,00 kr
Gå til kassen
NETTBUTIKK
Search
Search
Norges Trafikkskoleforbund ønsker å legge til rette for at det blir så enkelt som mulig for trafikklærerne å gjennomføre etterutdanningen.

Etterutdanning – retningslinjene er her

08.11.2024
Nysgjerrig på det faglige innholdet i etterutdanningen? Statens vegvesen har nå ferdigstilt retningslinjene for «Trafikklærerforskriften», som blant annet beskriver faglig innhold. 
Som kjent er det faglig ledere med godkjenning i klasse B og BE som skal først i gang. Statens vegvesen fremholder at de så langt som mulig vil unngå at nyutdannede kommer i første pulje. 

Her finner du forskriften og retningslinjene:
Statens vegvesen – etterutdanning og regodkjenning av trafikklærere 

Statens vegvesen gir overordnede rammer og føringer på det faglige innholdet. Det vil så være opp til kursarrangører og kurstilbydere å konkret beskrive sitt kursopplegg, i søknadene for godkjenning. 
 

Slik blir innholdet i perioden 2025-2030


Bakteppet og gjennomgående tema for etterutdanningen, er samfunnsoppdraget og yrkesetikk for den enkelte trafikklærer. Yrkesstolthet, bærekraft og mobilitet er elementer å bruke i denne sammenheng.  

Generell del – tre dager:
 
Trafikklærer skal: 
  • Kunne forstå og anvende læreplanens generelle del
    • Læreplanforståelse 
    • Relevante arbeidsmåter og metoder 
  • Ha økt forståelse for sammenhengen mellom forskrift, læreplan og undervisningsplan 
  • Videreutvikle forståelse for teknologi 
    • Førerstøttesystemer og teknologisk utvikling i kjøretøy 
    • Teknologi i opplæring, hvordan få det til? 
    • Vegsystemer 
  • Ha økt bevissthet rundt egen kjøremåte
    • Forstå hvilken betydning dette har for opplæring og vurdering

Generell del – to dager: 

Kurstilbyder lager kurs, og søker med bakgrunn i dette. Innholdet må være relevant for trafikklærer eller faglig leder. Både digital, teoretisk og praktisk øving er sannsynlig å få til.

Klassespesifikt - BE

Trafikklærer skal: 
  • Videreutvikle kompetanse innen lastsikring 
    • Lastsikring - praktisk rettet.  
  • Videreutvikle forståelse for gjennomføring av sikkerhetskurs på vei, trinn 4.  
    • Bruken av øvingsområdet.  
    • Aktiviteter og arbeidsmåter 
  • Ha økt forståelse for forskrift og læreplan 
    • Pedagogikk, didaktikk og arbeidsmåter 
    • Undervisningsplaner.  
    • Individtilpasset opplæring. 
  • Videreutvikle forståelse for gjennomføring av trinnvurdering 
    • Trinnvurdering – forståelse for hvorfor.  
    • Rett bruk av disse timene.

Faglig leder

Faglig leder skal: 
  • Ha økt forståelse for viktigheten av Trafikkopplæringsforskriften § 6-15. Bidra til bevisstgjøring rundt hvorfor faglig leders plikter er viktig. 
  • Kunne anvende kollegaveiledning i praksis. 
  • Ha økt forståelse for vurdering. Mange begrep, hva og hvordan/når brukes de?  
  • Bevisstgjøres viktigheten av årlig plan, veiledning og kontroll. Dokumentasjon av veiledning og kontroll. Motiveres til involvering av trafikklærer. 
  • Ha økt forståelse for viktigheten av en oppdatert undervisningsplan. Bruke den og vektlegge involvering av trafikklærer i utviklingen. Eieforholdet som den enkelte lærer har. Øvingsområder og arbeidsmåter som tema. 

Les mer om «Trafikklærerforskriften» her:
Forskriften er her - faglig leder klasse B og BE skal først i gang 
Kurs og arrangement
facebook