Min handlekurv
0

Produkt lagt til i handlekurv
close
Total 0,00 kr
Gå til kassen
Meny
Shop
Min handlekurv
0

Produkt lagt til i handlekurv
close
Total 0,00 kr
Gå til kassen
NETTBUTIKK
Search
Search

Endringer i bruk av Statens vegvesens kjøregårder

23.05.2023
Fra og med 1. juni 2023 blir det innført nye bestemmelser for bruk av Statens vegvesens kjøregårder.  

Endringene kommer som et resultat av flere alvorlige hendelser som har funnet sted under opplæringen av elever som er helt i begynnelsen av sin opplæring. Disse hendelsene har involvert elever som, grunnet av manglende ferdigheter, har mistet kontrollen over kjøretøyet, med påfølgende utilsiktet gasspådrag. 

– Det er først og fremst veldig synd at slike ulykker har funnet sted. Med de tiltakene som Statens vegvesen har utviklet i samråd med oss, vil det redusere risikoen for at noe lignende skjer igjen, sier Pål Andersen, seniorrådgiver i Norges Trafikkskoleforbund. Han er fornøyd med tiltakene som nå trer i kraft.    
 

Dette er endringene

Følgende bestemmelser vil bli iverksatt fra 1. juni for opplæring og øving med motorsykkel på Statens vegvesens kjøregårder: 
 

  • Maks én elev per lærer. 

  • Ved trafikkopplæring mot vederlag skal trafikklæreren sitte på til trinnvurdering trinn 3 er gjennomført og registrert. 

  • Ved privat øvelseskjøring skal ledsager alltid sitte på. 

 

Løpende vurdering av sikkerhetstiltak

Endringene innføres i samråd med Norges Trafikkskoleforbund og Trafikkforum. Strengere krav og det at trafikklærer eller ledsager har mulighet til å gripe inn og avverge feilhandlinger, vil gi økt sikkerhet.  

Vegvesenet understreker at de gjør, og vil fortsette med, vurderinger av sikkerhetstiltak på sine kjøregårder. De vurderer det slik at deres kjøregårder i mange tilfeller er tryggere enn alternative arenaer hvor tilsvarende opplæring kan finne sted. Til tross for at kjøregårdene blir vurdert som trygge nok for opplæringen, vil det fortsatt være nødvendig at opplæringen er tilpasset elevens nivå.  
 

«Et utilsiktet gasspådrag vil i mange tilfeller bli en svært alvorlig hendelse, da det vil ende i en barriere av en eller annen form, som ikke er innrettet for å absorbere den høye hastigheten en slik hendelse kan skape.», skriver Statens vegvesen i informasjonsbrevet om endringene.


Dersom kjøregården tidligere har blitt brukt til mopedopplæring, må det inngås en egen avtale med ansvarlige for kjøregården for denne opplæringen. 
 

Gjeldende instrukser vurderes underveis i sesongen, så det er derfor svært viktig at den enkelte trafikklærer holder seg løpende orientert om hva som gjelder.


Les hele brevet her

Trafikkopplæring
facebook