Jan Myrseth, eier og daglig leder av Trafikksikker, Trondheims mest bærekraftige trafikkskole.

Elpionéren

25.04.2022
Noen må gå foran. Ta andre valg. Våge å satse. I en mintgrønn bygård i Trondheim finner vi trafikkskolen Trafikksikker. For 12 år siden kjøpte de landets første elskolebil.
– Sju arbeidsdager i måneden. Det er hva vi må bruke en elbil for at den skal betale seg selv, sier Jan Myrseth, eier og daglig leder av Trafikksikker, Trondheims mest bærekraftige trafikkskole. Han har sju elbiler i stallen, og alle er i daglig drift.
 

Bevisst forhold til bilbruk

Myrseth er økonom i bånn, og uansett hvordan han regner på det, så blir bunnlinja den samme – elbil lønner seg. All lading skjer enten på Trafikksikker sine egne ladere, eller hjemme hos den enkelte ansatte. De betaler 30-50 kroner for «full tank», når alt er regnet med av nettleie og prisvariasjoner gjennom året.

– Elbil vil alltid lønne seg, både for miljøet og for den enkelte. Spørsmålet er når vi skal skjønne det, sier Myrseth. For også i Trondheim er klimamålene ambisiøse. Det er liten tvil om at de økonomiske incentivene vil fortsette å gi fordel til elbilistene, mens det blir stadig mindre gunstig å kjøre fossilbil.

På Trafikksikker bruker de elbil så mye de kan. Her tar 70 prosent av elevene førerkort med automatgir. Samtidig er de opptatt av å overføre gode holdninger om bilbruk til elevene.

– Vi skal lære elevene å kjøre bil, men vi skal også lære dem når de ikke må kjøre bil. Det gjelder å ha et bevisst forhold til bilbruk, sier Myrseth.
 

To fulle arbeidsdager på én lading

Rekkeviddeangsten er de kvitt for lengst, de ti lærerne som utgjør trafikkskolen Trafikksikker. De har aldri måttet avslutte en arbeidsdag etter å ha kjørt tom for strøm. Men det er ingen tvil om at hverdagen som elbilist er en helt annen nå enn i den spede begynnelse.

– Første bil var en førstegenerasjons Leaf. Den gikk tom for strøm før lunsj. Nå kan vi kjøre to fulle arbeidsdager på én lading, sier Myrseth.

På Trafikksikker er det elbil som er hovedregelen, også for elevene som vil kjøre opp med manuell giring.

– Vi har finlest læreplanen for å se hvordan vi kan bruke elbil mest mulig. På øvingsbanen skal de ikke øve på å gire, der handler det om risikovurdering. Da kjører alle elbil, sier Myrseth.

Hurtigladere bruker de så godt som aldri, annet enn en sjelden gang på langtur. Strømprisene tar Myrseth med knusende ro. Om strømmen koster 7 kroner per kilowattime sammenhengende i et helt år – først da vil de tape penger på elbil.
 

Bruker teknologien der den kan brukes

I tillegg til ordinære kjøretimer ute i trafikken, har Trafikksikker simulator. I et lite rom med tre skjermer og et ratt, kan elevene tre inn i den virtuelle verden og kombinere lek med læring.

– Vi mener bilkjøring er en praktisk ting, og da må man ut. Men det er interessant å også ta i bruk teknologien der den kan brukes, sier Myrseth. For i trafikkopplæring er det nettopp læring som er reisemålet. I den grad simulatortrening kan overta for noe av kjøringen i trafikk, vil det være positivt – også for miljøet.

I 2021 tilbakela de ti trafikklærerne på Trafikksikker hele 122 000 kilometer i Trondheims gater med elbil. Det tilsvarer 17 tonn spart CO2 – det samme som ett mål skog klarer å binde opp.

– Det er egentlig veldig lite, men om alle gjør det samme – da begynner det å monne. Vi som bransje bør gå foran som gode eksempler, oppfordrer Myrseth.
Drift av trafikkskole
facebook