Min handlekurv
0

Produkt lagt til i handlekurv
close
Total 0,00 kr
Gå til kassen
Meny
Shop
Min handlekurv
0

Produkt lagt til i handlekurv
close
Total 0,00 kr
Gå til kassen
NETTBUTIKK
Search
Search

Elev og lærer - sammen mot målet

23.07.2024
– Vi følger opp elevene over tid så det er viktig å ha en god relasjon for å sammen nå målet. En god relasjon til eleven gjør at jeg virkelig trives i jobben jeg gjør, jeg er også sikker på at dette påvirker læringsutbyttet, sier Irfan Sarwar, en engasjert trafikklærer fra Fokus Trafikkskole på Bogerud i Oslo.
På trafikkskolen skapes det en unik relasjon mellom trafikklæreren og eleven, en relasjon som er essensiell for trivsel, læring og mestring både for eleven og for læreren. 
 

Tillit som base for opplæring

Om viktigheten av en positiv relasjon mellom trafikklærer og elev, mener Sarwar at det er avgjørende at eleven føler seg velkommen og trygg. Det kan være skummelt med trafikkopplæring, så han vil bidra til at elevene ser frem til hver kjøretur. 

– Relasjonen har mye å si for elevens prestasjoner, men også for min som lærer. Når vi heier på eleven hele veien og ønsker dem godt, så får eleven mer igjen i læringen sin. Da blir ros og bekreftelse mer ektefølt, fordi man virkelig bryr seg. 

– Jeg ser på elevene på litt på samme måte som jeg ser på barna mine. Jeg følger de opp over tid, viser dem hva som er riktig og galt. Jeg får også være med de på store oppturer og kjedelige nedturer, og hjelper de igjennom krisesituasjoner. Man blir overraskende fort godt kjent med mange av elevene, forklarer Sarwar.

Han har mange ganger undret seg over hvorfor elevene er så åpne og tillitsfulle.

- Jeg tror det hjelper at jeg står utenfor livet deres ellers. Jeg kjenner ikke familien, vennene, problemene eller noe annet ved eleven. I starten er vi jo helt fremmede som skal samarbeide. Ofte blir vi fort kjent, og noen ganger må vi til og med sette en grense slik at de ikke blir så ivrige med å prate at de mister fokus på kjøringen. Du skal ha det gøy i bilen og senke skuldrene, men du er her for å lære, sier Sarwar lattermildt.

–Jeg elsker jobben min. Hvis jeg ikke hadde likt å jobbe med mennesker hadde jeg ikke hatt noe her å gjøre. 
 

Ansvaret for å holde seg oppdatert

Sarwar påpeker viktigheten av kontinuerlig faglig utvikling blant trafikklærerne. Gjennom jevnlige møter og kunnskapsdeling innad og med andre, sikrer de at opplæringen blir lik uansett hvilken lærer du har på skolen. 

– Jeg føler vi lærere har et ansvar for å holde oss oppdatert. Dette bygger tillit til oss som lærere når elevene skjønner at du er faglig sterk. Vi håper jo at elevene skal fortsette å tilegne seg kunnskap og øve på å kjøre etter de har tatt førerprøven, da må vi som lærere også prøve å bli bedre. 

- Når jeg skal ut å spise på restaurant sjekker jeg ofte Google Reviews først, og det tror jeg mange gjør med trafikkskoler også. Hvis vi kollegaer forbedrer oss og hjelper hverandre med å bli bedre, så vil det gi en jevnere positiv tilbakemelding. Det er bra både for selvfølelsen og for skolen sier Sarwar.
 

Gode relasjoner blant kollegaer gir et godt grunnlag

Sarwar mener at elevene merker om lærerne på skolen har god kontakt, og at det skaper trygghet. Skolen han jobber på har fokus på teambuilding og faglig utveksling. De har fagmøter hver 10. dag, tar med seg faglig påfyll tilbake til kollegaer og drar på en årlig utenlandstur sammen. 

– De siste årene har vi vært i Nederland og Barcelona. I år skal vi til Albania. Det gir oss ekstra motivasjon mens vi jobber at vi vet at vi skal ut å reise sammen. Vi har det også veldig hyggelig på tur, og man blir bedre kollegaer når man har gjort ting sammen som er utenfor jobben.  

Selv om hovedmålet med turene er avkobling og samvær, finner kollegaene tid til det faglige innholdet de har jobbet med.

- Forrige gang hadde vi rollespill på tur. Da byttet vi på å være lærer og elev for å prøve ut noe av den teorien vi har jobbet med på forhånd. Faglig leder pleier å kalle oss for «the dream team» når vi er ute på kurs, reiser eller fagmøter, ler Sarwar. 

For eleven kan trafikkopplæringen være fremmed og litt skummel. Da hjelper det å se lærere som er trygge og vennlige med hverandre og andre elever. Disse relasjonene er hjertet i kjøreopplæringen, og bidrar til at elevene føler seg trygge, motiverte og engasjerte gjennom hele opplæringsprosessen. 

Elev Synne Nikoline (17) oppsummerer sin trafikklærer Irfan Sarwar slik:
- Jeg synes han er veldig pedagogisk og ikke skummel! Jeg ville ikke hatt lyst til å sitte med høye skuldre mens vi kjørte. Det hadde vært kleint. Jeg tror også det er veldig viktig for læringen at vi har en god relasjon.
 
Trafikkopplæring
facebook