Min handlekurv
0

Produkt lagt til i handlekurv
close
Total 0,00 kr
Gå til kassen
Meny
Shop
Min handlekurv
0

Produkt lagt til i handlekurv
close
Total 0,00 kr
Gå til kassen
NETTBUTIKK
Search
Search

Eget og felles utviklingsarbeid

11.07.2024
Mange oppgir den kollegiale kontakten som en del av motivasjonen for både kursdeltakelse, kompetanseheving og videre utdanning. Hva gjør vi i Norges Trafikkskoleforbund for at dette skal vedvare? 
- Det er i samtale og samarbeid med andre at vi utvikler oss, og kan vokse til å bli den beste utgaven av oss selv.
 

Vi møter mange, men kjenner få

Mange oppgir den kollegiale kontakten som en del av motivasjonen for både kursdeltakelse, kompetanseheving og videreutdanning. Hva gjør vi i Norges Trafikkskoleforbund for at dette skal vedvare? 

Å være trafikklærer er et spesielt yrke med tidvis lite kollegial kontakt. Vår medlemsundersøkelse bekrefter dessverre at det er en del trafikklærere som føler seg ensomme i sin arbeidshverdag.

Hvis man derimot spør menigmann om hvordan arbeidsdagen til en trafikklærer oppleves, så vil nok de aller fleste tenke at dette er et veldig sosialt yrke. Det vil nok mange trafikklærere også kanskje si, hvis det er den sosiale omgangen med elever det refereres til. Dette er vel mer omgang enn sosial omgang. 

I all hovedsak bytter trafikklæreren ut eksisterende elev etter 45, 90, 180 eller enda noen flere minutter gjennom hele arbeidsdagen. Dette påvirker trafikklærerens mulighet til å være kollegial. 

Hvilke møtepunkter har faktisk trafikklæreren til rådighet når det kommer til kollegial virksomhet og faglig utvikling i en hektisk hverdag?
 

Hvordan møtes vi?

For enkelte kan det være ved førerprøven, på øvingsbanen eller ved innledende eller  avsluttende teori på trinn 4. Men disse enkeltmøtene i en hektisk hverdag vil ikke være tilstrekkelig med tanke på å utforske fagets muligheter.  Slik vi ser det, er disse møtene noe som skjer i forbifarten. Det er sjelden at noen planlegger å bruke mer tid enn det som er nødvendig eller påkrevd. Når man faller i snakk med andre lærere og glemmer tiden, stjeler det tid fra dagens gjøremål.

For veldig mange trafikklærere er det slik at de faglige møtene er en solid drivkraft i egenutviklingsarbeidet.
 

Kaffeprat og faglig diskusjon

For å utvikle egen kompetanse bør man som trafikklærer bevege seg utenfor egen
komfortsone. Det er i samtale og samarbeid med andre at vi utvikler oss, og kan vokse til å bli den beste utgaven av oss selv.
Da er det også fint at veien til målet er hyggelig. 

Derfor ønsker vi i Norges Trafikkskoleforbund, sammen med det de enkelte trafikkskolene selv arrangerer, å legge til rette for flere faglige møtepunkter. Vi får stadig tilbakemelding på at det er ved disse arrangementene at fagets muligheter virkelig blir diskutert og utfordret. Der det blir satt av god tid til meningsutveksling mellom trafikklærere i like og ulike klasser.

På våre arrangement ser vi at trafikklærerne er aktive lyttere til hva andre forteller. De ser utviklingsmuligheter gjennom andres øyne og får faglig påfyll gjennom mulighetene 
dette fellesskapet gir. De henter inspirasjon og undervisningsglede både via egenutvikling og påvirkning fra de andre deltagerne.

Som en bonus til dette vil det jo også være enklere neste gang man møtes for å fortsette det gode arbeidet med faglig utvikling. Det er lettere å si «takk for sist» enn «hei jeg heter …».

En flott ting med å få æren av å bli kjent med så mange flotte trafikklærere landet rundt, er at det ofte er på deres hjemmebane. Vi reiser rundt og får se mange deler av landet. Hvor enn vi drar blir vi stort sett møtt av trafikklærere som tar godt imot oss, åpner kontorene sine, viser oss rundt og tar oss inn i varmen. Det er noe vi setter umåtelig pris på, og det er en pekepinn på hva slags folk det er vi jobber med på kurs. 

Som arrangør av kurs, seminarer og fagdager ser vi, uansett hvordan vi møter våre kursdeltakere, at de alle sier det samme; disse møtepunktene er gode å ha. Vi opplever stor grad av nysgjerrighet fra trafikklærere på hvordan andre utvikler faget sitt, hva de ønsker tilbakemeldinger på, og hvordan de ser på seg selv som en videreformidler av trafikal kompetanse.

Fra 01.01.2025 vil samtlige trafikklærere, som fortsatt ønsker å være trafikklærer, måtte gjennomgå en obligatorisk etterutdanning. Dette vil også bli en felles arena for både egenutvikling, meningsutveksling og kompetanseheving, på lik linje med andre faglige møtepunkter. Vi i Norges Trafikkskoleforbund ser dette som klart positivt i forhold til samfunnsoppdraget til den enkelte trafikklærer, og videreføringen av det gode arbeidet.
Saken har tidligere vært trykket i bladet Trafikkskolen.
Kurs og arrangement
facebook