Dette må du tenke på i mørket!

16.12.2022

Mørketiden er her, og med mørket hengende over oss får vi som sjåfører dårligere sikt på veiene. Vi vet at risikoen øker ved kjøring i mørket, og at trafikksikkerheten svekkes. Men hvor mye dårligere ser vi egentlig?

Kjøretøyene våre får stadig sterkere lys, men de vil aldri kunne erstatte dagslyset, uansett hvor mye vi prøver. I 2021 skjedde 278 av 966 trafikkulykker i mørket, ifølge tall fra Statens vegvesen. Året før var det 305 av 1010 ulykker.

 

Høyere risiko å kjøre i mørket

– Vi kan helt klart si at det medfører vesentlig større risiko å kjøre i mørket, noe som i hovedsak skyldes redusert sikt og mer krevende informasjonsinnhenting, sier Pål Andersen, seniorrådgiver opplæring i Norges Trafikkskoleforbund.
 

En studie av ulykkesdata viser at ulykkesrisikoen i mørket øker med omtrent 30 prosent i tettbebygde strøk og med omtrent 50 prosent utenfor tettbebygde strøk. Fotgjengere har mellom tre og seks ganger så høy risiko i mørket som i dagslys, og om lag 30 prosent av de politirapporterte personskadeulykkene skjer i mørket.
 

Mørke, våt veibane, skitne ruter og dårlig syn gir trafikanter dårligere sikt. Om høsten og vinteren skjer 65 prosent av alle fotgjengerulykkene, mens de øvrige 35 prosentene skjer i den lyse årstiden.
 

– Som trafikant er det derfor ekstra viktig å være på vakt i disse dager, og det er også viktig å hele tiden ha i bakhodet at det er en rekke faktorer som bidrar til den økte risikoen for ulykker, sier Andersen.

 

Det viktigste verktøyet

Synet er vårt viktigste verktøy som trafikant. Det meste av informasjonen vi bruker for å ta de valgene vi gjør i trafikken får vi gjennom synet. Når det er mørkt ute, mister vi mye av denne informasjonsinnhentingen. I mørket oppfattes ikke kontraster, farger og bevegelser like godt av øynene våre.
 

Mørket gjør det mer utfordrende å være trafikant, og jo eldre du blir, jo dårligere blir øynenes evne til å tilpasse seg. Det er ofte slik at det er mørkesynet som påvirkes mest ved nedsatt syn. Når du er 40 år vil du ha større problemer med å se en fotgjenger i mørket enn du ville som 20-åring, ifølge Brilleland. 
 

Alle vil se dårligere med alderen når det er mørkt. Har du i tillegg dårlig mørkesyn, vil du merke at du ser betydelig dårligere når du kjører bil på kvelden. 
 

Øyets evne til å innstille lysfølsomheten til et nivå som svarer til det generelle belysningsnivået foregår hovedsakelig i øyets fotoreseptorer og pigmentepitel. Her kan lysfølsomheten økes så mye som 10 opphøyd i 7 ganger. Lysfølsomheten kan også endres ved at pupillens størrelse reduseres i skarpt lys og øker i nedsatt belysning.

 

Hva kan vi gjøre?

Som trafikant skal du være hensynsfull, aktpågivende og varsom i trafikken. Det å ha tilstrekkelig syn for å ferdes blant andre trafikanter er ditt ansvar. 
 

– Vi bør jobbe enda hardere for at trafikanter skjønner viktigheten av god sikt. Nå når vinteren nærmer seg bør vi ha økt fokus på å ikke kjøre med dugg, is eller snø på rutene, oppfordrer Andersen.
 

Og husk – refleksen må på når du sykler og går!

Denne saken ble først publisert i magasinet Trafikkskolen, utgave 3/2022.
Nullvisjonen
facebook