Min handlekurv
0

Produkt lagt til i handlekurv
close
Total 0,00 kr
Gå til kassen
Meny
Shop
Min handlekurv
0

Produkt lagt til i handlekurv
close
Total 0,00 kr
Gå til kassen
NETTBUTIKK
Search
Search

Den viktige kaffekoppen

30.07.2024
I over 40 år har de ansatte ved Gjøvik Trafikkskole samlet seg rundt langbordet på pauserommet klokken 14:15. Gjøvik trafikkskole ble åpnet i 1948 og er en av landets eldste operative trafikkskoler. Kanskje er den felles kaffepausen noe av oppskriften på den lange levetiden?
Humoren og kommentarene er raske og hjertelige mens eimen av hjemmebakte totenkringler (verdens beste boller, journ.anm), brer seg i det lille pauserommet. 
 

Faglig prat og kaffeslabberas

Det er klart når det er et rom fult av trafikklærere som brenner for jobben sin så går ofte praten i det faglige. Men det kan også være helt andre ting.

- Tanken her er å få helt hodefri i et kvarters tid. Hva pausen brukes til er ikke så viktig, bare man får et avbrekk i en travel arbeidsdag. Ofte ender vi opp med en god blanding av humor og faglig sparring, sier daglig leder og trafikklærer Daniel Kolby.  

Veteranen Roger Kristiansen har vært ansatt på Gjøvik Trafikkskole siden 1979, og har aldri kunnet se for seg å være trafikklærer uten felles pauser. 

- Jeg har lært mye av de yngre oppigjennom, og kanskje har noen plukket opp noe fra meg. Det virker veldig godt med litt blandet drops, da man lærer mer av å være litt forskjellige. Når det er to-tre stykker i samme alder med samme utdanning så blir man fort litt rigid.   

Trafikklærerne trekker frem kontoransvarlig Hege Kleiven Engh som en viktig ressurs. Har det vært mye å gjøre og lite tid til overs for lærerne, passer hun på å rydde plass i samtlige kalendre slik at man får inn den felles pausen. 

- Det er viktig for meg at vi alle får satt oss ned sammen. Da slipper vi å sende meldinger hele tiden, men får vært tydelige og direkte med hverandre. I tillegg er det et fint samlingspunkt, hvor det ofte blir faglig prat, men stadig sporer vi helt over på andre hyggelige ting, sier Engh. 

Gjengen på Gjøvik anerkjenner at de er i en heldig situasjon som har tett kollegial kontakt, og anbefaler lignende tiltak til andre. 

- Det er jo ikke alle skoler som har vår størrelse, og da er det kanskje ikke så lett. Det er jo flere som har andre trafikklærere rundt seg som jobber på andre skoler, og da kunne man jo fått til noe lignende. Jeg tror en del kvier seg for å strekke ut en hånd når man også er konkurrenter. Her er det lettere, da vi alle er kamerater og kjenner hverandre godt. Jeg er glad for at vi har det sånn, reflekterer faglig leder Sigve Augustson. 
 

Viktigere enn man tenker over

Jurist i Norges Trafikkskoleforbund, Solveig Spæren mener Gjøvik Trafikkskole har en praksis som er viktigere enn man kanskje tror. 

- Det følger av arbeidsmiljøloven § 4-1 at arbeidsmiljøet på skolen skal være fullt forsvarlig. 
Dette gjelder også krav til det psykososiale arbeidsmiljøet. Det psykososiale arbeidsmiljøet er i loven faktisk sidestilt med det fysiske arbeidsmiljøet og ansett som like viktig. Trafikklæreryrket er en jobb hvor man stort sett jobber individuelt og det er for mange vanskelig å ha god kontakt med kollegaer, et felles samlingspunkt vil være et godt tiltak for å bidra inn i et bedre psykososialt arbeidsmiljø.

Det er også viktig med hensyn til å forebygge konflikter og integrering av nyansatte.

- Det vil også være svært positivt for nyansatte på skolen at det er mulig å treffe på kollegaer i løpet av dagen, skulle det være spørsmål, og for å bygge relasjoner og lagfølelse. Det å skape fellesskapsfølelsen er viktig for at laget skal prestere bra og ha det godt, samt lagmedlemmenes motivasjon for å bidra.

- Det vil være viktig å etablere et godt ytringsklima på skolen. At folk tør å komme med innspill og legge opp til sunn meningsbryting er også knall og gir bedre beslutningsgrunnlag og bedre diskusjoner faglig så vel som mer personlig, forklarer Spæren.
*Saken har tidligere vært trykket i bladet "Trafikkskolen".
Drift av trafikkskole
facebook