Min handlekurv
0
Produkt lagt til i handlekurv
close
Total 0,00 kr
Gå til kassen
Meny
Shop
Min handlekurv
0
Produkt lagt til i handlekurv
close
Total 0,00 kr
Gå til kassen
NETTBUTIKK
Search
Search
SENSORER: Marit Thorkildsen, sensor ved Drammen trafikkstasjon og tidligere trafikklærer, her sammen med Burim Dreshaj, sensor ved Billingsstad trafikkstasjon og tidligere trafikklærer.

Behov for mer opplæring før drosjeprøve

08.08.2022

Statens vegvesen opplever at mange kommer uforberedt til drosjeprøve på trafikkstasjonen. Det kan gå ut over trafikksikkerheten. Nå håper de trafikkskolene kan se muligheter for å tilby opplæring til kommende drosjesjåfører.

– Mange av kandidatene som kommer til drosjeprøve, møter nokså uforberedt. De tror det er som en vanlig klasse B-prøve, og har ikke forstått at vi forventer et langt høyere nivå, sier Burim Dreshaj, sensor ved Billingstad trafikkstasjon og tidligere trafikklærer.
 

Sliter med GPS, barnesete og rullestol

Det er særlig tre gjengangere blant feilene som leder til ikke bestått prøve: bruk av GPS, festing av barnesete og håndtering av person i rullestol.

– Særlig GPS’en er kilde til at kandidaten mister fokus på selve bilkjøringen. Her er det mye fikling, og det er slett ikke alltid vi havner der vi skulle, sier Marit Thorkildsen, sensor ved Drammen trafikkstasjon og også hun tidligere trafikklærer.

Drosjeprøven består i både en teoretisk prøve og en praktisk prøve. På den teoretiske prøven skal kandidatene svare på en rekke spørsmål om blant annet trafikksikkerhet, fremkommelighet, kjøretøy og passasjersikkerhet.

På den praktiske prøven skal kandidaten både gjøre en sikkerhetskontroll av bilen, feste et barnesete, kjøre en person i en rullestol og gjennomføre tre ulike kjøreoppdrag.
 

Trafikkskolene vil kunne høyne nivået

Det finnes ingen egen læreplan for drosjeprøver, og det er heller ingen egne kurs eller læremidler for de som ønsker å forberede seg til prøven. Forberedelsene skjer derfor stort sett som selvstudium, ifølge Statens vegvesen.

– Vi opplever at kandidatene som kommer til oss lærer gjennom prøven. De skjønner ofte selv hvorfor de stryker, sier Thorkildsen.

I 2022 er det 683 som har tatt praktisk drosjeprøve. Andelen bestått er 69 prosent. På den teoretiske prøven er det avlagt 2136 prøver i år. Andelen bestått er så lavt som 34 prosent.
Det er her trafikkskolene kan ta grep, og tilby egne kurs, både for den teoretiske og praktiske delen. Slik kan kandidatene bli kjent med bilen, kjent med bruk av GPS, og også få forståelse for hvordan du sikrer og hvilken risiko det er ved feilsikring – før de melder seg til oppkjøring.

– Vi tror at et kursopplegg i regi av trafikkskolene vil kunne høyne nivået i drosjenæringen, sier Dreshaj.
 

Skolebil på drosjeprøve

De totalt 14 drosjesensorene i Statens vegvesen ønsker også at de praktiske drosjeprøvene blir gjennomført med et såkalt «godkjent prøvekjøretøy», og ikke kun drosje. Det kan da være aktuelt å bruke skolebil på prøven, med dobbelt pedalsett. Dette er nå til vurdering i Samferdselsdepartementet.

– Stress og nervøsitet gjør at kandidatene noen ganger mister hodet. Vi sitter der uten mulighet til å gripe inn, uten ekstra pedalsett. Det handler også om vår sikkerhet, sier Thorkildsen.

Bruk av skolebiler på drosjeprøvene vil også skape en tettere kobling til trafikkskolene, og kanskje gjøre det enklere for trafikkskolene å tilby målrettet opplæring til denne gruppen.
 

– Det kunne gjerne vært mer opplæring

En av dem som drømmer om en karriere som drosjesjåfør, er Jon Adam Paulus. Han stiller til drosjeprøve på Billingstad trafikkstasjon, men kunne gjerne tenkt seg mer opplæring i forkant. Gjennom et privat initiativ har han fått innføring i barnesete og håndtering av rullestol. Bilen har han leid av et taxiselskap, og han har aldri kjørt den tidligere.

– Om det hadde vært et eget kursopplegg på en trafikkskole, hadde jeg meldt meg på. Jeg skulle gjerne hatt mer opplæring. Det finnes heller ikke noe å lese, sier Paulus.


BLIR DROSJESJÅFØR: Jon Adam Paulus hadde meldt seg på kurs ved en trafikkskole dersom det hadde vært mulig. Han ville gjerne hatt mer opplæring.

Han har kontaktet flere taxiselskap, men fått beskjed om at kjøreseddelen må være i boks først. Paulus er derfor spent før kjøreturen med sensor Dreshaj.

– Jeg vil ut i jobb! Og jeg er veldig sosial. Som taxisjåfør kan jeg få den lille skravelen med tante Olga på vei til sykehuset. Det vil gi meg smil og glede i hverdagen, sier Paulus.

Smilet satt løst også etter drosjeprøven, for Paulus bestod! Nå kan han søke politiet om kjøreseddel, og for alvor starte jobbjakten.
 

Store drosjesentraler har egne opplæringssystem

Og kanskje trenger han ikke å lete så lenge før jobben er i boks, for ifølge Norges Taxiforbund er det nå sjåførmangel i kjølvannet av korona-pandemien.

– Vi anbefaler de som ønsker å bli drosjesjåfør om å henvende seg til sentralene. Mange av de store sentralene har egne opplæringssystem, sier Øystein Trevland, styreleder i Norges Taxiforbund.

Trevland er positiv til at andre seriøse aktører, som trafikkskolene, tar en del av opplæringen.

– Vi ønsker at trafikkskolene også får ansvar for førerprøvene, for ventetiden på førerprøver er den største utfordringen for vår del, sier Trevland.
 

Fakta om drosjeprøven

  • Kandidaten må bestå drosjesjåføreksamen om hen ikke har gyldig yrkessjåførkompetanse for persontransport, eller ikke fikk kjøreseddel før 1. november 2020
  • Når kandidaten har bestått teoriprøven, kan hen bestille time til oppkjøring
  • Med bestått teoriprøve og praktisk prøve, kan kandidaten

Denne saken ble først publisert i magasinet Trafikkskolen, utgave 2/2022.
Trafikkopplæring
facebook