Min handlekurv
0

Produkt lagt til i handlekurv
close
Total 0,00 kr
Gå til kassen
Meny
Shop
Min handlekurv
0

Produkt lagt til i handlekurv
close
Total 0,00 kr
Gå til kassen
NETTBUTIKK
Search
Search
Norges Trafikkskoleforbund er fornøyd med at Utdanningsdirektoratet har lyttet til høringsinnspillene, og skroter de foreslåtte endringene for fraværsgrensen.

Vil beholde dagens fraværsregler og fritak for trafikkopplæring

30.05.2024
Utdanningsdirektoratet (Udir) vil foreslå å beholde dagens fraværsregler etter en omfattende høringsrunde som høstet sterke reaksjoner tidligere i år. Klokt, mener Norges Trafikkskoleforbund. 
Forslaget som ble sendt ut på høring inkluderte en økning av fraværsgrensen fra 10 til 15 prosent, men hvor alt fravær skulle være likestilt, uavhengig av årsak. Forslaget ville dermed ha opphevet alle nåværende fritaksgrunner, herunder fritak for deler av den obligatoriske trafikkopplæringen - sikkerhetskurs på bane og vei. 

I høringsrunden ble det levert over 400 svar, hvor mange uttrykte bekymring over at skulk, sykdom, politisk arbeid og trafikkopplæring skulle registreres likt som fravær. På bakgrunn av disse reaksjonene har Udir valgt å foreslå en videreføring av de eksisterende reglene med enkelte justeringer. 
 

Norges Trafikkskoleforbund – fornøyd med at Udir har lyttet

- Vi har levert et tydelig høringssvar, og ønsket at dagens fraværsregler ivaretas. Vi fryktet at den foreslåtte regelendringen ville føre til at færre elever ville prioritere å gjennomføre trafikkopplæringen på tidspunkter som er mest gunstig for å nå målene i forskriften og læreplanen, noe som på sikt ville kunne gå ut over trafikksikkerheten, sier Solveig Spæren, jurist i Norges Trafikkskoleforbund. 

Den nåværende 10 prosent fraværsgrensen foreslås altså at forblir, og unntaksgrunnene vil fortsatt vil gjelde. Det vurderes å erstatte kravet om legeerklæring ved sykefravær med en egenmeldingsordning og fastsette en øvre grense for dokumentert fravær. 

Nye fraværsregler forventes gjeldende fra høsten 2025. Norges Trafikkskoleforbund har blant annet spilt inn at mer av den obligatoriske opplæringen bør være unntatt fraværsgrensen, i tillegg til den teoretiske og praktiske førerprøven. 

- Vi ser på beslutningen fra Udir som klok, og viser at de praktiske utfordringene som har oppstått med dagens regler, vil kunne bli ivaretatt uten å svekke trafikksikkerheten, sier Spæren. 

Utdanningsdirektoratet viser med denne avgjørelsen at de lytter til bekymringene fra både fagfolk og elever, og sikrer dermed en balanse mellom nødvendige fraværsregler og viktige unntak som fremmer trafikksikkerheten.

Les hele pressemeldingen fra Utdanningsdirektoratet her (30.05.2024)

Les hele høringssvaret fra Norges Trafikkskoleforbund her (levert i april)
 
Trafikkopplæring
facebook