Min handlekurv
0
Produkt lagt til i handlekurv
close
Total 0,00 kr
Gå til kassen
Meny
Shop
Min handlekurv
0
Produkt lagt til i handlekurv
close
Total 0,00 kr
Gå til kassen
NETTBUTIKK
Search
Search
– Om du vet du mest sannsynlig skal kjøre en bil med automatgir, velg automat også på trafikkskolen, sier Øyvind Årbogen, seniorrådgiver opplæring i Norges Trafikkskoleforbund.

«Automatlappen» er i ferd med å bli den nye normalen

17.03.2022

Aldri før har andelen som tar førerprøve med automatgir vært høyere. I Oslo tar nå hele 65 prosent førerprøve med automatgir. – «Automatlappen» er et fullgodt alternativ, sier Norges Trafikkskoleforbund.

– Førerkort med automatgir holder for de aller fleste! Om du vet du mest sannsynlig skal kjøre en bil med automatgir, velg automat også på trafikkskolen. Elbiler og andre moderne biler har ikke manuell giring, sier Øyvind Årbogen, seniorrådgiver opplæring i Norges Trafikkskoleforbund.
 

På landsbasis har andelen som tar førerkort med automatgir steget fra 18 prosent i 2018, til 41 prosent i 2021. Det viser tall fra Statens vegvesen, som belyser førerprøvestatistikk i perioden 2018-2021.

 

Framtida er utslippsfri og automatisk

I Oslo er det nå hele 65 prosent som kjører opp med automatgir, mot 32 prosent i 2018. I Viken er andelen nå 51 prosent, mot kun 26 prosent i 2018.
 

– Trafikkferdigheter handler om mye mer enn giring. Trafikkskolene skaper trafikksikre trafikanter, ikke sjåfører. Stadig færre har bruk for førerkort med manuell giring, men mange tar det for å være på den sikre siden. Det er i de aller fleste tilfeller ikke nødvendig, sier Årbogen.
 

For det er liten tvil om at framtida er automatisk. Regjeringens mål er at alle nye kjøretøy innen 2025 skal være automatgirede nullutslippskjøretøy. Og vi er på god vei. Så langt i år er nesten 9 av 10 nye personbiler elbiler. Blant nye trafikkskolebiler i 2021, var det 46,6 prosent elbiler, viser tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).

 

Bilparken er i endring

Teknologiutviklingen går raskt. De aller fleste trafikkskoler ønsker å tilby så nye og moderne biler som mulig, slik at elevene lærer seg å kjøre med ny teknologi. For samtidig som giringen er automatisert, har også teknologiutviklingen revolusjonert kjøreopplevelsen.
 

– Skjermer, infotainment og førerstøttesystemer stiller helt andre krav til dagens trafikanter. Her spiller trafikklærerne en viktig rolle for morgendagens trafikanter, slik at elevene fortsetter å ta trafikksikre valg den dagen de står der med ferskt førerkort, sier Årbogen.
 

Nøkkeltall

Aldri før har andelen som tar førerprøve med automatgir vært høyere

  • Den totale andelen har steget fra 18 prosent i 2018, til hele 41 prosent i 2021
  • Oslo utpeker seg – der tar nå flertallet førerkort med automatgir. Andelen har økt fra 32 prosent i 2018 til hele 65 prosent i 2021
  • Også i Viken tar flertallet nå førerkort med automatgir. Andelen har økt fra 26 prosent i 2018 til 51 prosent i 2021
  • Møre og Romsdal og Troms og Finnmark har den laveste andelen. I begge fylker var det kun 9 prosent førerprøver med automatgir i 2018. I 2021 var andelen steget til henholdsvis 27 og 26 prosent
 

De som kjører opp med automatgir stryker oftere enn de som kjører opp med manuelt gir, men også her går utviklingen i riktig retning

  • I 2018 var det 60 prosent som bestod førerprøven med automatgir, mens den totale andelen beståtte prøver var 72 prosent
  • I 2021 var det 73 prosent som bestod førerprøven med automatgir, mens den totale andelen beståtte prøver var 77 prosent

Kilde: Statens vegvesen

 

Bilparken blir stadig mer utslippsfri – også på trafikkskolene

  • Så langt i år er nesten 9 av 10 nye personbiler elbiler
  • Blant nye trafikkskolebiler i 2021, var det 46,6 prosent elbiler
  • Det er totalt 2922 registrerte skolebiler i Norge, hvorav 1 hydrogenbil og 399 elbiler
  • Antall utslippsbiler ved trafikkskolene er totalt 2445 (77 biler uten oppgitt CO2)
  • De 2445 trafikkskolebilene har et CO2-snitt på 123,3 g/km. Det er vanskelig å fastslå hvor mye bilene blir kjørt, men:
    • Ved 25 000 kjørte kilometer vil det være et utslipp på 7 720 tonn CO2 fra trafikkskole bilene totalt
    • Ved 40 000 kjørte kilometer vil det være et utslipp på 12 352 tonn CO2 fra trafikkskolebilene totalt
  • Høyere etterspørsel etter å få kjøre opp med automatgir, vil fremskynde en mer utslippsfri bilpark i trafikkskolebransjen

Kilde: Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV)

Trafikkopplæring
facebook