
Vil ha mer, ikke mindre, obligatorisk opplæring
Fremskrittspartiet vil redusere andelen obligatorisk opplæring
Fremskrittspartiet ønsker å redusere kostnadene for føreropplæringen, og varsler at de vil komme med flere konkrete forslag i tiden fremover. De foreslår blant annet at teoridelen av førerkortopplæringen tilbys som valgfag på norske videregående skoler.Les hele saken her.
I tillegg ønsker de å gjennomføre et prøveprosjekt inspirert av Danmark, hvor noen timer av den obligatoriske opplæringen gjøres med manuell giring.
Lav pris å betale for sparte liv i trafikken
Norges Trafikkskoleforbund ønsker debatten velkommen, og håper diskusjonen kan handle mest kvalitet på opplæringen, fremfor kroner og øre.- I Norge har vi verdens beste trafikkopplæring, og det laveste antallet drepte og hardt skadde i trafikken. Det er en grunn til at nabolandene ser til oss for inspirasjon, sier Ingunn Haavi Finstad, daglig leder i Norges Trafikkskoleforbund.
- Vi vil ha mer obligatorisk opplæring, ikke mindre. Hvis målet er å kutte kostnader, kan vi jo tenke på hvor mye hver drepte eller hardt skadde koster samfunnet. Det er riktig ende å ta tak. La diskusjonen først og fremst handle om kvaliteten på opplæringen.
Opplæring virker, og den sparer liv. Det er morgendagens trafikanter vel verdt!
Arbeiderpartiet vil sponse førerkortet for yrkesfagelever
Arbeiderpartiet har vedtatt et nasjonalt prosjekt hvor de vil sponse halve kostnaden for førerkortet til elever på yrkesfag. Dette ble vedtatt på deres landsmøte nylig, og målet er å gi elever større motivasjon til å fullføre videregående opplæring med fagbrev.Les saken her.
AUF, som står bak forslaget, ønsker at føreropplæringen på sikt skal dekkes helt for de elevene det gjelder. Arbeiderpartiet håper at dette tiltaket også vil lette den økonomiske byrden for mange unge.
Hva betaler man for ved et førerkort?
Verdens mest ambisiøse trafikkopplæring koster noe. Sammenlignet med andre utgifter som unge har; russetid, ferieturer og ny telefon – så er trafikkopplæringen i Norge kanskje verdens billigste forsikring. Læreplanen vekter livslang læring, nemlig gode verdier og refleksjoner vi skal ha med oss i all den tid vi skal sitte bak rattet. Det at vi har det laveste antallet drepte og hardt skadde i trafikken i verden per innbygger, vitner om et utrettelig arbeid mot nullvisjonen.Innen 2030 er målet maks 350 drepte og hardt skadde i trafikken, hvorav maks 50 drepte. For å nå dette etappemålet må tiltakene forsterkes, ikke undergraves.
Nullvisjonen