Trafikkskolene velger fortsatt elbil
Kan være mye å vinne på elbil
Noe av forklaringen kan være at det kan være mye å spare på å velge elbil som skolebil, mener Øyvind Årbogen, seniorrådgiver for opplæring i Norges Trafikkskoleforbund.- Har du en elbil med batteri på 22 kWh, vil det koste deg cirka 22 kr å fylle «full tank». Når vi ser at flere skolebiler har drivstoffutgifter på rundt 6000 kroner i måneden, kan det være et godt økonomisk grep å velge elektriske skolebiler, sier Årbogen.
Norges Trafikkskoleforbund jobber aktivt for å øke andelen utslippsfrie kjøretøy i trafikkskolebransjen, og ser svært positivt på utviklingen.
- I tillegg til at utslippene blir kuttet, vil nok også elbiler som skolebiler gjøre at mange elever får positive opplevelser med elbil gjennom trafikkopplæringen. Det kan være en faktor når flere skal velge elbil i tiden fremover, sier Årbogen, som også peker på at utvalget er langt større for de som ser mot de utslippsfrie alternativene.
Liten økning for diesel
Det er solgt tre flere dieselbiler enn på samme tidspunkt i fjor. Med så små forskjeller er det vanskelig å si om dette kun er tilfeldigheter, eller starten på en trend. De siste tre årene har veldig mange byttet ut diesel og bensin med elbil, og de går normalt 3-5 år før en trafikkskole bytter bil igjen. Dette kan være med å forklare at økningen på elbilsalg ikke har fortsatt.
Nedgang generelt i landet - stabilt hos trafikkskolene
På landsbasis ble det solgt 9,5 prosent mindre nybiler enn på samme tid i fjor. Renteøkning og prisstigning kan gjøre at privatpersoner nedprioriterer nybilkjøp. Dette gjelder imidlertid ikke trafikkskolene som har kjøpt 238 nybiler, mot 237 i fjor.
- Når man skal velge arbeidsverktøy i økonomiske nedgangstider, er det kanskje naturlig at skolene velger elbilen som gjør at man sitter igjen med mer på bunnlinja samtidig som det svarer til kundenes behov og forventninger om en moderne bilpark, sier Årbogen.
Samfunnsansvar