Nullvisjonen ble vedtatt av Stortinget i 2001, og bygger på tre enkle, men viktige prinsipper: etikk, ansvar og kunnskap. Målet er like tydelig som det er ambisiøst – ingen skal dø eller bli hardt skadd i trafikken. Norge har satt seg delmål for 2030: maks 50 drepte, og totalt under 350 drepte og hardt skadde.
Trafikkskolene som ledd i nullvisjonsarbeidet
Ser vi på tallene fra 2024, kan vi se at dødstallene går nedover. I 2024 var det 87 mennesker som mistet livet i trafikken, det laveste tallet på mange år, sett bort fra 2021. Dette viser at vi er på rett vei. Men samtidig har vi en stor utfordring: antallet hardt skadde. I 2024 ble 578 mennesker hardt skadd i trafikken. Bak tallene skjuler det seg enkeltmennesker. Ungdommer som mister bevegelsesfriheten sin for alltid. Foreldre som aldri blir de samme igjen. Venner og klassekamerater som må leve videre uten kompisen eller venninna si.
Dybdeanalysene fra UAG viser at trafikanten var medvirkende faktor i 9 av 10 ulykker. De mest fremtredende medvirkende faktorene for dødsulykkene i 2024 handler om fart, rus og uoppmerksomhet. Det forteller oss én ting: det handler ikke bare om ferdigheter, men om holdninger, valg og forståelse. Under Arendalsuka 2025 ble god opplæring nevnt i flere anledninger for å bidra til reduksjon i ulykkene.
Her kommer trafikklærerne inn. For elevene deres er dere mer enn en som lærer bort regler og tekniske ferdigheter. Dere er kanskje den første som setter fokus på hva det faktisk vil si å ta ansvar i trafikken. Dere er den som får dem til å reflektere over risiko, og den som kan så et frø om at trygg kjøring ikke handler om å «bestå oppkjøringen», men om å komme trygt hjem – hver dag, hele livet.
Som trafikklærer er det enkelt å tenke at man ikke har nok tid til å påvirke elevens motivasjon og holdninger til å kjøre. Kultur og miljø har stor innvirkning på hva slags forhold man har til trafikksikkerhet.
Allikevel viser en rapport Transportøkonomisk Institutt har skrevet på oppdrag fra Norges Trafikkskoleforbund at det er trafikklæreren som påvirker elevens kjørestil mest det første året etter bestått førerprøve. Det betyr at deres innsats ikke bare preger oppkjøringsdagen, men henger igjen i hver eneste kjøretur elevene deres tar i starten. Den tryggheten og de holdningene dere gir, kan i praksis være forskjellen mellom liv og død.
I en hektisk hverdag som trafikklærer vet jeg at det er enkelt å tenke at vi har lite påvirkningskraft, men her viser forskningen at alt vi gjør faktisk betyr noe. Det er viktig å ikke glemme bakgrunnen for hvorfor trafikkskolene er en så viktig ressurs for trafikksikkerheten og nullvisjonen.
Det menneskelige aspektet er fortsatt den viktigste delen for å bidra til færre ulykker. Den unike muligheten trafikklærere har for å påvirke er viktig å huske på. Jobben du gjør betyr noe, den betyr noe for samfunnet, men aller mest betyr den noe for eleven som setter seg bak rattet for aller første gang alene.
Det er vel for en grunn at vi alle husker trafikklæreren vår.
Denne saken ble først publisert i magasinet Trafikkskolen, utgave 2/2025.

MEDLEMSPORTAL