Min handlekurv
0

Produkt lagt til i handlekurv
close
Total 0,00 kr
Gå til kassen
Meny
Shop
Min handlekurv
0

Produkt lagt til i handlekurv
close
Total 0,00 kr
Gå til kassen
NETTBUTIKK
Search
Search
Benedicte Terjesen Næss og Roger Helde på boklansering.

Trafikklærerstudenter som juridiske undervisere

10.12.2025
Juridiske spørsmål får stadig økt betydning i mange deler av samfunnet – også trafikklærere bruker jussen aktivt i sin arbeidshverdag. Hvordan kan dette formidles på en engasjerende måte til de som ikke skal bli jurister?
En ny studie gjort av Nord universitet viser hvordan trafikklærerstudenter utvikler seg som juridiske undervisere gjennom utdanningen sin. Studien er publisert i boka Undervisning i rettsvitenskap for de som ikke skal bli jurister, og ble gjennomført av Benedicte Terjesen Næss og Roger Helde.
 

Jussen er et modningsfag

– Studien bygger på intervjuer og observasjoner av kjøretimer, og viser at studentene integrerer juridisk kunnskap i praktisk undervisning allerede fra andre semester. Jussen oppleves som et modningsfag, og studentene anvender juridisk metode, vegtrafikkloven, trafikkregler og trafikkopplæringsforskriften aktivt i møte med egne elever, forklarer Roger Helde, dosent i juss og ledelsesfag ved Nord universitet.

Det er gjennom emnet Juss i veitrafikk at trafikklærerstudentene lærer å tolke og formidle regelverk. Studentene skal også tilpasse de juridiske begrepene til elevenes forståelsesnivå.

– Observasjoner viser at jussen er sentral i undervisningen, og at studentene bruker lovtekst og forskrifter som pedagogiske verktøy, sier han.
 

Bidrar til kvalitet i opplæringen

Med både juridiske, pedagogiske og praktiske emner, viser denne studien at tverrfagligheten i trafikklærerutdanningen er avgjørende for studentenes utvikling.

– Den juridiske kompetansen er ikke bare viktig for å bestå eksamen, men også for å sikre kvalitet og lovlighet i opplæringen, sier Helde.

En trafikklærer skal kunne forstå og forklare hvorfor trafikkreglene finnes, slik at elevene ikke bare følger dem mekanisk, men forstår hvorfor og hvordan de bidrar til trygg samferdsel.

Mye av rollen til trafikklærere er å tydeliggjøre regelverk for elevene, og det finnes mange eksempler på hvordan jussen kan overføres fra regelverk til praksis.

– Et eksempel er Forskrift om kjørende og gående trafikk paragraf 7 punkt 1 om vikeplikt, der det står at man ikke skal hindre eller forstyrre. Dette er direkte overførbart til at man skal lære elevene å kjøre tydelig i trafikken, forklarer fagrådgiver i Norges Trafikkskoleforbund, Anders Skaarer.

Trafikkreglene er regulert i lov og forskrift, og man skal kunne bruke disse i praksis.

– En arbeidsmåte som er relevant for trafikklærerstudenter i forhold til regelverk er gruppearbeid med case som omhandler en trafikksituasjon. Her kommer jussen inn som et moment i situasjonen, og man får overført jussen til en praktisk situasjon, sier han.

 

Om boka

Boka Undervisning i rettsvitenskap for de som ikke skal bli jurister er publisert av Fagbokforlaget og redigert av Roger Helde, Anders Parmann og Elisabeth Suzen. Den samler innsikter fra 36 forskere og undervisere fra Norge, Sverige og Danmark, og består av 24 kapitler som utforsker hvordan juridiske temaer kan formidles til studenter som ikke skal bli jurister – men som likevel må forstå og anvende lovverket i sine yrker.

Den presenterer praktiske og metodiske grep, teoretiske perspektiver og pedagogiske utfordringer, og er et viktig bidrag til utvikling av undervisningspraksis og rettslig bevissthet i profesjonsutdanninger.



Trenger du juridisk rådgivning?

Vår advokat Hilde Goflebakke-Dedic bistår medlemmer med juridisk veiledning innen trafikklovgivning, arbeidsrett og organisasjonsrett. Hun jobber også med politisk påvirkning og utvikling av rammevilkår for bransjen.
Kontakt

Trafikkopplæring
facebook