Min handlekurv
0

Produkt lagt til i handlekurv
close
Total 0,00 kr
Gå til kassen
Meny
Shop
Min handlekurv
0

Produkt lagt til i handlekurv
close
Total 0,00 kr
Gå til kassen
NETTBUTIKK
Search
Search

Tilrettelegging i trafikkopplæringen: Tips fra spesialpedagogen

28.07.2025

Å undervise elever med spesielle behov krever tilpasning, tålmodighet og god kommunikasjon. Spesialpedagog Marianne Bakke jobber på skole i Oslo og deler her sine beste råd for hvordan trafikklærere kan gjøre trafikkopplæringen trygg og effektiv for alle.

Forstå utfordringene 

Elever med spesielle behov kan møte ulike utfordringer i trafikkopplæringen. ADHD, dysleksi og autismespekterforstyrrelser kan gjøre det vanskelig å konsentrere seg, mens andre kan ha angst eller traumer knyttet til trafikk. Ifølge Bakke er det viktig å kartlegge elevens behov tidlig:   


– Noen har vært utsatt for en ulykke eller har andre erfaringer som kan påvirke læringsprosessen. Uansett hvilke utfordringer eleven har, bør vi vite om det før eleven begynner å kjøre, sier hun. 

 

Tilpasninger i klasserom og bil 

For elever med ADHD eller autisme anbefaler Bakke å jobbe i mindre grupper, eller en-til-en-undervisning i klasserommet hvis ressursene strekker til.
 

– ADHD eller autisme gjør ofte at elvene sliter med å konsentrere seg. Hvis man da sitter i et klasserom i en stor gruppe, kan dette skape for mange inntrykk og ofte gjøre det vanskeligere for elever med konsentrasjonsvansker. I bilen kan det ofte være lettere, siden det er færre til stede og dermed færre forstyrrelser. Vær ekstra tydelig, ha en klar plan og delmål underveis, og sørg for at eleven vet hva som skjer på forhånd, råder hun. 
 

– Det er også viktig å gå sakte frem og gi eleven mulighet til å mestre hver fase før man går videre. Mestring skaper motivasjon. 

 

God kommunikasjon og trygghet 

Kommunikasjon er en nøkkel til trygg læring. Bakke understreker betydningen av å bruke elevens tidligere erfaringer for å gjøre opplæringen mer forståelig. Hun anbefaler også å være nysgjerrig på elevens egne oppfatninger:  
 

– Spør hvordan eleven vanligvis lærer best. Hvordan liker eleven å få tilbakemeldinger? Etter kjøretimen bør man ta en prat: Hva fungerte? Hva kan vi gjøre annerledes neste gang?  

Noen elever vet selv hvordan de lærer best, mens andre trenger hjelp til å finne ut av det. Bakke anbefaler å stille mange spørsmål og utforske løsninger sammen. 
 

– Noen ganger sliter elevene med å kommunisere eller synes det er vanskelig å snakke om utfordingene, i mange tilfeller kan det være nyttig å snakke med foreldrene, sier hun.

 

Hjelpemidler og strategier 

Det finnes flere hjelpemidler som kan gjøre opplæringen lettere. For hørselshemmede finnes headset med innebygd mikrofon. Elever med dysleksi kan dra nytte av visuelle hjelpemidler som tegninger, diagrammer, filmer og bilder. Her kan for eksempel Teoritentamen sin app fungere fint.
 

– En av mine tidligere elever kunne hverken lese eller skrive, men lærte til slutt det hen skulle da vi tilpasset undervingen og benyttet tegning, bilder og film. Slike tilpasninger kan gjøre en stor forskjell, forteller Bakke. 

 

Håndtering av stress og frustrasjon 

For elever som synes føreropplæringen er krevende, er trygghet fra starten avgjørende. Bruk god tid på å bli kjent. Noen ganger kan det være nyttig og fortelle om tidligere elever med lingnene utfordringer og hvordan lærer og elev sammen fant en læringsmetode som fungerte godt (viktig å ikke dele navnene på tidligere elever).
 

– Gå sakte frem, møt eleven med forståelse og respekt. Tilpass opplæringen individuelt og skap et støttende miljø, sier Bakke.
 

Hun understreker også at en god relasjon mellom lærer og elev er kjempeviktig. Om kjemien absolutt ikke stemmer, kan det være en idé å bytte lærer, hvis man har mulighet til det. Ved å være nysgjerrig, tilpasningsdyktig og lydhør for elevenes behov vil trafikklærere gjøre en viktig forskjell, spesielt for elever med spesielle behov – og sikre at de får den opplæringen de trenger for å bli trygge sjåfører.


Denne saken ble først publisert i magasinet Trafikkskolen, utgave 1/2025.
skilt
øve
1/2
Trafikkopplæring
facebook