Samhold på to hjul
Nullvisjonen
– Alt vi jobber med dreier seg i bunn og grunn om nullvisjonen, fortsetter Vegar Johansen.Ved å fokusere på å skape bevissthet rundt trafikksikkerhet og fremme gode kjøreferdigheter, jobber gruppen aktivt for å redusere risikoen for ulykker. Han forteller videre at den gjennomsnittlige MC-læreren er veldig opptatt av at eleven skal bli best mulig og ha en glede på veien.
– For å få den gleden på veien må du være god til å kjøre og du må være en dyktig trafikant. Har du oppnådd dette så har vi kommet langt i forhold til nullvisjonsarbeidet.
– En ting som er veldig viktig er å ha med folk i MC-gruppa som er genuint interessert i faget og som ønsker å bidra. Er det noe som ikke fungerer like godt så må vi tørre å bytte det ut, sier Johansen.
Sosialt og lærerikt
– For å fortsette å opprettholde det gode miljøet og felleskapet i MC-miljøet blant trafikklærere så tror jeg det er viktig med samlinger der folk føler at de utvikler seg selv, og får møtt andre lærere. Man merker ofte at man møter andre lærere som kan ting du selv ikke kan, sier Johansen.Arrangementer og aktiviteter er dermed ikke bare en måte å samle medlemmene på, det er også en kilde til personlig og faglig utvikling. Ved å delta på arrangementer opplever medlemmene vekst og læring, samtidig som de får muligheten til å møte andre medlemmer med ulik kunnskap og erfaring.
– MC-lærerne er flinke til å møte opp på ting, og det er en høy moral blant lærerne, forteller Pål Andersen fra Norges Trafikkskoleforbund. De fleste MC-lærere er motorsyklister fra før av og brenner for motorsykkel. Ikke nødvendigvis bare i jobb- eller transportsammenheng, men på fritiden også. Dette tror jeg bidrar til at så mange lærere er aktive og engasjerte i MC-miljøet.
MC-fagdager
I år arrangerer Norges Trafikkskoleforbund MC fagdager flere steder i landet. Fagdagene har fokus på undervisningsopplegget på ”Kurs i presis kjøreteknikk” og ”Sikkerhetskurs på vei”. Målet med fagdagene er å bygge videre på felleskapet i MC-miljøet for trafikklærere, personlig og faglig utvikling, og at elevene når et høyere nivå i GDE matrisen.Underveis i kurset vil deltagerne være aktive i grupper for å finne frem til gode arbeids-
måter og et oppdatert undervisningsopplegg for MC-sesongen 2024. Det vil også være tilrettelagt for spørsmål og rådføring i gruppene. De gjennomgår intensjonen i læreplanen slik at man har en god læreplanforståelse.
Samkjøring og videreutviklingskurs
I år skal Norges Trafikkskoleforbund arrangere to praktiske samkjøring- og videreutviklingskurs på MC. Tirsdag 4. juni inntar vi Vålerbanen, og lørdag 24. august på ACR i Mo i Rana.Målet med kurset er å videreutvikle egen kjøreteknikk gjennom praktiske øvelser og mengdetrening i normale norske hastigheter, gjennom taktiske og strategiske valg. Det blir masse kjøring på banen, men også god tid til refleksjon og erfaringsutveksling sammen med gode kollegaer.
- Ta derfor et kort avbrekk i hverdagen med elevene dine og bli med på en MC-samling med gode kollegaer, sier Pål Andersen i Norges Trafikkskoleforbund.
*Saken har tidligere vært trykket i "Trafikkskolen"
Kurs og arrangement